Aktualizacja danych pełnomocnika – czy o tym pamiętasz?
Załatwiając sprawy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) jako przedsiębiorca nie musisz się tam pojawiać sam – możesz tam wysłać swojego pełnomocnika. Musisz jednak pamiętać, że w tym przypadku ważna jest aktualizacja danych pełnomocnika, aby Twoje dane pozostały dobrze zabezpieczone.

Pełnomocnika możesz upoważnić do obsługi wszystkich swoich spraw w ZUSie lub tylko wybranej ich części. Pamiętaj jednak, że Twój pełnomocnik mając nieograniczony dostęp ma wgląd we wszystkie Twoje dane w ZUSie, w szczególności rozliczenia z ZUS, całą korespondencję na PUE/eZUS, szczegóły zwolnień lekarskich czy dane osób zgłoszonych do ubezpieczeń. Dlatego jeśli posiadasz takiego pełnomocnika pamiętaj, że niezwykle ważna jest aktualizacja danych pełnomocnika.
Gdy zmienia się osoba odpowiedzialna za kontakt z ZUS, przedsiębiorca powinien odwołać nieaktualne już pełnomocnictwo. Często jednak jest to zaniedbywane. Powoduje to sytuacje, że płatnik składek ma przypisane do swojego profilu ZUS pełnomocnictwa dla kilku osób, niekiedy z różnych biur rachunkowych, z którymi prawdopodobnie od dawna nie współpracuje – mówi Grzegorz Dyjak z biura prasowego ZUS.
Aktualizacja danych pełnomocnika
Warto skorzystać z przygotowanego przez ZUS formularza PEL:
- w wersji do pobrania, wypełnienia i wydruku można go znaleźć na stronie zus.pl w zakładce „Wzory formularzy”. Wypełniony, wydrukowany i podpisany formularz można przekazać do ZUS pocztą lub osobiście.
- w wersji elektronicznej jest on dostępny na PUE/eZUS – mocodawca może wysłać dokument po przejściu w zakładkę „Płatnik” lub „Ubezpieczony”.
Pełnomocnictwo, które jest składane elektronicznie, można podpisać:
- profilem PUE,
- profilem zaufanym,
- podpisem osobistym (e-dowodem),
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Źródło i więcej informacji: zus.pl
Zaobserwuj nas w social mediach i bądź na bieżąco:
Zachęcamy do zakupu subskrypcji portalu -> TUTAJ.
Sprawdź wszystkie produkty dostępne w naszym sklepie internetowym.