Bezpieczeństwo danych osobowych w gabinetach stomatologicznych
Każdy gabinet stomatologiczny gromadzi dane osobowe pacjentów, w tym dane wrażliwe, w związku z czym powinien stosować w swojej działalności przepisy Ustawy z 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych. Za dane osobowe uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Natomiast do danych wrażliwych (sensytywnych), które zostały ściśle określone w art. 27 ustęp 1 ustawy, zalicza się dane: ujawniające pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową, dane dotyczące skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym oraz dane o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach, życiu seksualnym.
W związku z powyższym każdy gabinet stomatologiczny jest, w rozumieniu ustawy, administratorem danych osobowych (ADO), który jest zobowiązany do stosowania środków technicznych i organizacyjnych, zapewniających ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do zagrożeń oraz kategorii danych objętych ochroną. W szczególności ADO jest zobowiązany do zabezpieczenia danych przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem z naruszeniem ustawy oraz zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem. Administrator danych został zobowiązany także do prowadzenia dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych oraz środki ich ochrony.
Poniżej przedstawiono pięć podstawowych mechanizmów kontrolnych (zabezpieczeń) systemu ochrony danych osobowych dla gabinetów stomatologicznych.
Obowiązek informacyjny
Na mocy ustawy na administratorze danych spoczywa obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 24 (gdy dane zbierane [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!