Komunikacja niewerbalna w gabinecie stomatologicznym
Rozróżnienie na komunikację werbalną i niewerbalną to zagadnienie, które na przestrzeni lat nie bez przyczyny zdobyło ogromną popularność. Podstawowa wiedza na temat rodzajów komunikacji jest nieodzowna we wszelkich profesjach, które opierają się na kontakcie z drugim człowiekiem, w tym w pracy rejestratorki, asystentki czy higienistki stomatologicznej.
W związku z tym w dzisiejszym artykule przedstawię podstawowe zagadnienia związane z tym tematem oraz zwrócę uwagę na ewentualne pułapki mogące się pojawić w procesie komunikacji z drugim człowiekiem.
Komunikacja werbalna a niewerbalna
Oczywiste jest, że w procesie komunikacji niezbędny jest nadawca, który wystosowuje określony komunikat, oraz odbiorca, który go odbiera, dekoduje i interpretuje. Mniej oczywiste już jednak jest to, co składa się na ten komunikat. W języku potocznym komunikat to określona wypowiedź czy też informacja. W języku psychologii komunikat to suma zachowań werbalnych i niewerbalnych, co przedstawia rys. 1.
Czym w takim razie różnią się komunikaty werbalne od niewerbalnych? Komunikacja werbalna to komunikacja bazująca na używaniu mowy, czyli określonego kodu językowego znanego rozmówcom (jak np. język polski). Komunikacja werbalna to nic innego jak treść wypowiedzi.Towarzyszy jej zawsze komunikacja niewerbalna, czyli forma wypowiedzi – nie to, CO przekazuję, ale to, JAK to przekazuję. Komunikacja niewerbalna to jedyny sposób komunikowania się zwierząt oraz także małych dzieci,które nie opanowały jeszcze języka. Towarzyszy ona jednak na co dzień także każdej interakcji z drugim człowiekiem osób dorosłych (w przeciwieństwie [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!