Jak efektywnie komunikować się w zespole gabinetu stomatologicznego?
Wielokrotnie na łamach „Asysty Dentystycznej” zwracałam uwagę na to, jak ważne jest odpowiednie komunikowanie się z pacjentem i jak istotną rolę w tym procesie odgrywają wszystkie osoby wchodzące w skład zespołu stomatologicznego: nie tylko lekarz, ale także rejestratorka, asystentka oraz higienistka.
W tym numerze chcę, dla odmiany, zwrócić uwagę na inną kwestię związaną z efektywną komunikacją w gabinecie.Mianowicie skupię się na komunikacji wewnętrznej, czyli komunikacji w obrębie zespołu stomatologicznego. Bardzo często w trakcie prowadzonych przeze mnie szkoleń zauważam, że jest to temat, który potrafi budzić wiele emocji. Nic w tym dziwnego – aby gabinet funkcjonował w pełni profesjonalnie, niezbędny jest doskonały przepływ informacji między wszystkimi członkami zespołu. Łatwo w takiej sytuacji o nieporozumienia: zarówno na linii lekarz– asysta, jak i lekarz/higienistka – rejestracja czy też asysta/higienistka – rejestracja. Poniżej przedstawię, jak – w miarę możliwości – im zapobiegać, a jeśli już się pojawią, jak sobie z nimi szybko i w konstruktywny, a nie destrukcyjny sposób radzić.
Czym w takim razie jest efektywna komunikacja? W psychologii możemy o niej mówić w momencie, gdy intencja mówiącego wyrażona poprzez wypowiedź i towarzyszące jej zachowanie niewerbalne zostanie zinterpretowana przez odbiorcę zgodnie z zamiarem mówiącego – czyli, przekładając tę definicję na prostszy język, gdy nasz rozmówca odczytuje naszą wypowiedź zgodnie z intencją, która jej towarzyszyła, i reaguje na nią w sposób adekwatny do kontekstu sytuacyjnego. W rzeczywistości gabinetowej z efektywną komunikacją między członkami zespołu mamy do czynienia wtedy, gdy możliwe jest płynne i profesjonalne prowadzenie pacjenta przez wizytę, członkowie zespołu nie czują negatywnego napięcia emocjonalnego związanego z interakcją z innymi w gabinecie, a wszelki...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...