Leczenie protetyczne pacjenta małoletniego z rozpoznaną oligodoncją uzębienia mlecznego
Title: Prosthodontic treatment of a young patient with the diagnosed oligodontia of the primary teeth
Streszczenie: Hipodoncja to wada rozwojowa, która manifestuje się brakiem zawiązków niektórych zębów. Częściej dotyczy zębów stałych niż mlecznych. Oligodoncja natomiast jest rzadką wadą rozwojową uzębienia człowieka charakteryzującą się brakiem sześciu lub więcej zębów. Rehabilitacja układu stomatognatycznego małoletniego pacjenta zwykle jest postępowaniem interdyscyplinarnym i wieloetapowym. Opiera się na ścisłej współpracy lekarza protetyka i ortodonty, często po wcześniejszym przygotowaniu zachowawczym i chirurgicznym. Celem pracy była prezentacja aspektu technicznego wykonania dziecięcej ruchomej protezy częściowej w przypadku zdiagnozowanej oligodoncji.
Słowa kluczowe: leczenie protetyczne, hipodoncja, oligodoncja, proteza dziecięca
Summary: Hypodontia is a developmental defect that manifests itself as a lack of some tooth buds. It involves permanent teeth more often than deciduous teeth. On the other hand, oligodontia is a rare developmental disorder of the human teeth characterized by the absence of six or more teeth. The rehabilitation of the stomatognathic system of a young patient is usually an interdisciplinary and multistage procedure. It is based on close cooperation between a prosthodontist and an orthodontist, often after pre-treatment and surgical preparation. The aim of this study has been to fabricate a paediatric partial removable denture in the case of oligodontia and to present its technical aspect.
Keywords: prosthodontic treatment, hypodontia, oligodontia, paediatric denture
Zgodnie z przyjętą nomenklaturą wrodzony brak zawiązków zębów określa się mianem agenezji. Dzieli się, w zależności od liczby brakujących zębów, na: hipodoncję (hypodontia, brak 1-6 zębów), oligodoncję (oligodontia, brak powyżej 6 zębów) oraz anodoncję [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!