Personalizacja obsługi pacjenta w klinice lub gabinecie stomatologicznym – cz. I
Codzienne prowadzenie kliniki lub gabinetu stomatologicznego to nieustanna ocena rzeczywistości. Oceniamy sytuacje, ludzi, swoje możliwości, perspektywy, a także pacjentów, z którymi przychodzi nam współpracować. Jeśli chcemy, aby pacjenci wracali do nas i polecali nasze usługi swoim bliskim, warto spersonalizować obsługę klienta, czyli przygotować się na współpracę z różnymi osobowościami, tzw. typami ludzi.
W potocznym języku używamy często określenia „wyrobić sobie o kimś zdanie”, czyli, innymi słowy, dokonać oceny określonej osoby. Z reguły robimy to w sposób naturalny i nieświadomy, wręcz automatyczny. Możemy się o tym przekonać, gdy spotykamy kogoś, np. pacjenta, po raz pierwszy i nie zdając sobie z tego sprawy, oceniamy go i przypisujemy mu cechy osoby, którą znamy i którą on nam przypomina. Psycholog Gordon Allport nazwał ten przystosowawczy fenomen ludzkiego mózgu prawem najmniejszego wysiłku.
Prawo najmniejszego wysiłku
Prawo najmniejszego wysiłku wynika z tego, że nasza świadomość jest bardzo ograniczona, dlatego mózg oszczędza energię. W danym momencie jest on w stanie przyswoić tylko 5-7 informacji, chociaż wokół roi się niemal od nowych bodźców. Dlatego tworzy on schematy i postrzega świat na zasadzie podobieństw i różnic. Jeśli np. spotykamy pacjenta po raz pierwszy, oceniamy go przez pryzmat tego, co znamy – jeśli się uśmiecha, jest sympatyczny i ma miły głos, to nasz mózg automatycznie wkłada go do szufladki pt. „OK.” Takiego człowieka nasz mózg zapamięta jako dobrego, miłego, sympatycznego, choć może to nie być prawdziwe czy sprawiedliwe. Nasza ocena rzeczywistości jest więc sporym uproszczeniem, gdyż posługujemy się schematami i skrótami. Ogromną rolę odgrywa tutaj czas. Coraz częściej musimy dokonywać oceny bardzo szybko, chociaż może być ona uproszczon...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Zastosowanie śruby wachlarzowej do szybkiej ekspansji podniebienia w odcinku przednim – opis przypadku
Zwężenie górnego łuku zębowego jest jednym z najczęstszych problemów, jakie lekarz ortodonta napotyka w swojej praktyce. Nieprawidłowość ta nierzadko dotyczy jedynie przedniego odcinka szczęki, przy zachowanej prawidłowej szerokości w zakresie zęb...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Optymalizacja estetyki szczęki w przypadku poważnie zniszczonego zęba z wykorzystaniem ruchu ortodontycznego i implantów zębowych
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie leczenia urazowego uszkodzenia lewego centralnego zęba siecznego szczęki poprzez odbudowę wału dziąsłowego, przeprowadzenie ruchu ortodontycznego i wszczepienie implantu.