Problem reklamy usług stomatologicznych
Warunki gospodarki wolnorynkowej oraz możliwość wyboru świadczeniodawcy przez pacjenta spowodowały walkę o pacjenta na rynku usług medycznych. Podmioty wykonujące działalność leczniczą, a przede wszystkim prywatne przychodnie, coraz silniej konkurują między sobą. Walka o pacjenta szczególnie widoczna jest na rynku usług stomatologicznych, z uwagi m.in. na dużą liczbę świadczeniodawców oraz zasady płatności (bezpośrednio przez pacjenta). Próbując pozyskać klienta, przychodnie i gabinety stomatologiczne coraz powszechniej sięgają po instrumenty marketingu. Stosowanie marketingu przez świadczeniodawców medycznych pozwala bowiem poznać oczekiwania pacjentów, a następnie ich przyciągnąć i zatrzymać w konkretnej placówce ochrony zdrowia, np. w gabinecie dr. B.W.
Marketing jest interdyscyplinarną dziedziną wiedzy, pewną koncepcją działania, jak również zespołem zintegrowanych metod, reguł oraz instrumentów. Poprzez działania z zakresu marketingu, wykorzystując różnorodne narzędzia, świadczeniodawcy medyczni wpływają na decyzje wyboru podejmowane przez pacjentów. Klasycznym narzędziem marketingu jest reklama. Reklama jest podstawową formą komunikacji marketingowej, która ma charakter masowy. Powszechnie rozumiane pojęcie „reklama” utożsamiane jest z jego słownikowym znaczeniem: „reklama (łac. reclamo – krzyczeć do kogoś) to mieszanina informacji i komunikatu perswazyjnego”. Według Słownika języka polskiego pod redakcją M. Szymczaka reklama to rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartościach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję; środki (plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi. Reklama z jednej strony kreuje obraz produktu/usługi, informując o nim, zaś z drugiej strony uzmysławia i kształtuje potrzeby klientów. Zazwyczaj ma ona na celu skłonienie do nabycia pewnych towarów czy usług. Celem artykułu jest przedstawienie prawnych i etycznych regulacji dotyczących reklamy świadczeń zdrowotnych – usług stomatologicznych.
Sprawdź inne artykuły z kategorii
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!