Estetyczne projektowanie aparatów ortodontycznych. Jak połączyć sztukę tworzenia ze wspieraniem procesu leczenia ortodontycznego?
Technik dentystyczny na zajęciach z modelarstwa ociera się o taką tematykę, ale dopiero dalsze zgłębianie wiadomości pozwala na uporządkowanie metod tak, aby można mówić o profesjonalnym podejściu.
Wiadomo, że to co widać, to efekt działania światła (fot. 1). Różne przedmioty zawierające pigmenty mają zdolność odbijania i pochłaniania określonych fal świetlnych o różnej długości i dzięki temu nasz mózg potrafi rozróżniać różne barwy. W 1866 r. fizyk H. Helmholtz opisał zasadę trzech cech koloru:barwy, odcienia i intensywności. Wyjątek stanowią tzw. kolory „niekolorowe”, czyli czarny i biały, bo nie posiadają koloru i intensywności. Wszystkie kolory zostały dokładnie poukładane na kole barwnym(fot. 2). Pozwala ono na łatwe określanie, co jak łączyć,aby uzyskać pożądany efekt. Centrum stanowią kolory podstawowe: żółty, czerwony, niebieski. Połączenie ich daje kolory pośrednie: zieleń, oranż i fiolet, a dodając biel i czerń, wpływamy na czystość barw. Łącząc kolory przeciwległe, na kole dobiera się barwy komplementarne, sprowadzające się wzajemnie do szarości.
Punktem wyjścia każdego projektu jest zrozumienie,w jaki sposób nasz mózg postrzega dany przedmiot jako atrakcyjny. Badania dowodzą, że nasze oko lubi symetrię (2). Coś, co względem przekroju strzałkowego będzie charakteryzować się cechami takimi jak równoległość, wszędzie tam, gdzie będziemy układać elementy równo względem siebie, nasz mózg będzie odczytywać jako produkt zrównoważony. Czasami jednak nie jesteśmy w stanie uzyskać takiej równowagi w symetrii ze względu na niedoskonałości struktur w jamie ustnej.
Drugą koncepcją będzie dynamiczny podział przestrzeni, który nasze oko czyta jako kompozycję dynamiczną, ale uporządkowaną, czyli koncepcja tzw. „złotego podziału”. Sectio aurea (łac.), czyli podział harmoniczny, złota p...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...