Relacja zespołu medycznego z dzieckiem – pacjentem stomatologicznym
Niezmiernie istotne jest, by terapeuta starał się opanować uczucie niepokoju u matki, niekiedy nawet przesadne, i potrafił wydobyć z jej emocjonalnego przekazu najistotniejsze informacje dotyczące stanu dziecka. Musimy mieć świadomość, że w rolę rodzica wpisana jest najwyższa troska o dziecko i nie możemy się dziwić postawom nadopiekuńczym, a raczej łagodnie przebudowywać emocje i nakierowywać je na współpracę z zespołem medycznym. Nie wolno ponadto zapominać, że dziecko pozornie zajęte zabawą, słyszy, co się wokół niego dzieje, a stąd tylko jeden krok do często popełnianego błędu omawiania stanu dziecka w jego obecności. Mały pacjent, nie będąc w stanie do końca zrozumieć treści przekazywanych informacji, buduje nieprawdziwy, lękotwórczy obraz własnej choroby (4).
Rutynowe procedury dentystyczne zalicza się powszechnie do nieprzyjemnych. Jak wskazuje Litt, tutaj nie sama sytuacja obiektywna, ale to, co człowiek w nią wnosi, ma duże znaczenie. O ile większość specjalistów twierdzi, że rutynowe procedury dentystyczne są bezbolesne, a nawet nudne – pacjenci generalnie postrzegają leczenie dentystyczne jako bolesne (5). U podłoża takich spostrzeżeń leżą zarówno cechy indywidualne pacjentów, np. wysoki poziom lęku – cechy, jak i awersyjne doświadczenia z poprzednich wizyt. Oczekiwanie na ból w sytuacji leczenia, kiedy pacjent wyłączony jest z możliwości werbalnej komunikacji z dentystą może spowodować uruchomienie sprzężenia zwrotnego między bólem i lękiem (stanem). A jak wiadomo, lęk – najsilniejszy niesensoryczny komponent reakcji bólowej – po przekroczeniu określonego natężenia może dezorganizować zachowania pacjenta, demotywować go do dalszego uczestnictwa w procesie leczenia, a tym samym, zaburzać przebieg relacji. Uwzględnienie tych, oczywistych z pewnością dla każdego dentysty, prawidłowości wydaje się niezwykle istotne dla budowania oczekiwań lekarzy względem swoich pacjentów, ocz...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...