Minimalnie inwazyjne postępowanie protetyczne u pacjenta z silnym starciem zębów oraz czynnościowym bocznym przemieszczeniem żuchwy
TITLE: Minimally invasive prosthetic procedures in patient with severely worn dentition and lateral functional mandibular displacement
STRESZCZENIE: Praca przedstawia sposób leczenia protetycznego pacjenta z uogólnionym starciem zębów oraz bocznym czynnościowym przemieszczeniem żuchwy. Wykorzystanie procedury natychmiastowej aplikacji systemu wiążącego do zębiny pozwoliło zrezygnować z leczenia konwencjonalnego, które nie jest zachowawcze i wymagałoby wykonania pełnych koron. Do przeprowadzenia rehabilitacji zastosowano onlaye kompozytowe. By osiągnąć przewidywalny efekt estetyczny i funkcjonalny, przeprowadzono dwuetapowe postępowanie terapeutyczne.
SŁOWA KLUCZOWE: adhezja, starcie zębów, onlaye kompozytowe
SUMMARY: This paper/work presents the procedure of prosthetic treatment of the patient with generalised abrasion of the teeth and lateral functional mandibular displacement. The use of immediate dentin sealing procedure allowed to give up on conventional therapy, which is not conservative and would require making full crowns. To achieve pedictable, estetic and functional effect a two-stage rehabilitation procedure was carried out.
KEYWORDS: adhesion, teeth abrasion, composite onlay
W przypadkach znacznego starcia uzębienia dotychczas proponowano mocno inwazyjne leczenie protetyczne. Rehabilitacja obejmowała wykonanie pełnych koron, często z zaleceniem wcześniejszego leczenia kanałowego oraz osadzeniem wkładów koronowo-korzeniowych. Takie postępowanie było podyktowane koniecznością stworzenia odpowiedniej retencji dla przyszłych prac na mocno zniszczonych zębach. Współczesne techniki adhezyjne ograniczają wskazania do stosowania pełnych koron, zwłaszcza przy wystarczającej ilości szkliwa (1). Minimalna ingerencja w strukturę zęba, pozwalająca na zachowanie jego żywotności, wydaje się obecnie celem [...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!




