Uczeń bez próchnicy – program edukacyjno-profilaktyczny dla młodzieży
Uczeń bez próchnicy to program edukacyjno-profilaktyczny w zakresie próchnicy zębów, który realizowany jest przez Ministerstwo Zdrowia. Jest on skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych z wybranych województw. Jego celem jest wzrost wiedzy na temat próchnicy i chorób jamy ustnej oraz sposobów ich zapobiegania. W ramach programu zostaną zrealizowane zajęcia edukacyjne oraz profilaktyczne badania stomatologiczne.
Założenia programu
„Program edukacyjno-profilaktyczny w zakresie próchnicy zębów dla młodzieży 2019-2023” to odpowiedź na wzrastający problem próchnicy wśród młodych ludzi. Przedsięwzięcie jest współfinansowane z Funduszy Europejskich.
Cele programu to m.in.:
- wzrost poziomu wiedzy na temat profilaktyki próchnicy,
- zwrócenie uwagi na czynniki ryzyka próchnicy i chorób jamy ustnej związane ze stylem życia, m.in. z niewłaściwą dietą,
- wczesne wykrywanie problemów zdrowotnych dzięki profilaktycznym badaniom stomatologicznym.
W ramach programu odbędą się zajęcia edukacyjne oraz profilaktyczne badania stomatologiczne.
- Zajęcia edukacyjne – interaktywne warsztaty edukacyjne dla uczniów dotyczące szeroko rozumianej profilaktyki próchnicy oraz zdrowego stylu życia.
W ramach projektu zostaną przeprowadzone zajęcia edukacyjne dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Będą one realizowane przez doświadczonych trenerów: lekarzy stomatologów, edukatorów zdrowotnych, specjalistów zdrowia publicznego i promocji zdrowia. Warsztaty będą prowadzone w formule interaktywnej, angażującej uczniów lekcji, a przestawiana tematyka będzie zgodna z treściami nauczania przedmiotów takich jak: edukacja dla bezpieczeństwa, biologia czy wychowanie fizyczne.
- Badania stomatologiczne z instruktażem higieny jamy ustnej i ustaleniem planu leczenia.
Badaniem stomatologicznym zostanie objętych ponad 3000 uczniów, którzy wcześniej wzięli udział w warsztatach edukacyjnych. Badania będą realizowane przez cały czas trwania programu.
Adresaci programu
Adresatami programu są uczniowie szkół ponadpodstawowych w wieku 15-19 lat, uczęszczający przede wszystkim do szkół branżowych, techników i szkół przysposabiających do pracy. Projekt obejmie swoim zasięgiem województwa: mazowieckie, łódzkie, kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie, pomorskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie, lubuskie, podkarpackie, małopolskie i świętokrzyskie.
Dane kontaktowe do koordynatorów programu w poszczególnych województwach można znaleźć na portalu pacjenta.
Problem próchnicy
Próchnica zębów jest powszechnym problemem zdrowotnym. Diagnozuje się ją u ponad 83 proc. dzieci w wieku 15 lat oraz u ponad 93 proc. osób w wieku 18 lat. Zły stan uzębienia jest wynikiem braku odpowiedniej higieny jamy ustnej i złych nawyków żywieniowych. Według Światowej Organizacji Zdrowia do czynników sprzyjających powstawaniu próchnicy zalicza się także uwarunkowania genetyczne oraz schorzenia drobnoustrojowe. Nieleczenie próchnicy skutkuje konsekwencjami zarówno zdrowotnymi, jak i społecznymi.
Próchnica powoduje ból, utratę zębów oraz zmniejszenie funkcji żucia. Przyczynia się do bólu głowy, zatok, rozwoju reumatoidalnego zapalenia stawów, a także problemów z nerkami. Zwiększa również ryzyko cukrzycy, zawału serca oraz udaru. Następstwa próchnicy zębów są istotne z socjologicznego oraz ekonomicznego punktu widzenia. Negatywnie wpływają na samopoczucie, obniżają samoocenę, a nawet determinują możliwości aktywności zawodowej i społecznej.
Zapraszamy do udziału w programie – szczegóły o akcji są dostępne na stronie MZ.
Zachęcamy do zakupu subskrypcji portalu oraz prenumeraty papierowej „TPS – Twojego Przeglądu Stomatologicznego” TUTAJ.
Zachęcamy również do nabycia naszych książek i e-booków dostępnych w naszym sklepie internetowym dlaspecjalistow.pl.
Informujemy także, że odbiorcy naszego newslettera w pierwszej kolejności otrzymują informacje o nowościach. Zapisz się i co wtorek będziesz otrzymywać najnowsze informacje branżowe oraz dostęp do artykułów i dodatkowych treści.
Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi informacjami z branży.
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...