Użycie regulatorów funkcji MFS w leczeniu czynnościowym
Reklama

Wyszukaj w serwisie

Użycie regulatorów funkcji MFS w leczeniu czynnościowym 8-letniej pacjentki z dotylną rotacją wzrostową żuchwy

W badaniu czynności połykania stwierdzono tłoczenie języka miedzy zęby, co dało ocenę czynności połykania na poziomie 4 wg klasyfikacji Durana. Poziom ten oznacza zaawansowany problem atypowego połykania z silnym doprzednim tłoczeniem języka, nadczynnością mięśni wokół ustnych i mięśnia bródkowego oraz brakiem orientacji co do miejsca położenia w obrębie przestrzeni jamy ustnej.

W celu zainicjowania procesu pozyskiwania pozycji spoczynkowej języka na podniebieniu, tzw. wertykano-horyzontalnej, zalecono zastosowanie ćwiczenia z użyciem kółeczek wykonanych z papieru jadalnego (27). Pacjentka otrzymała kółeczka o średnicy 5 mm, które następnie umieszczono tuż za brodawką przysieczną i zalecono wykonywanie ćwiczenia układania czubka języka w kółeczku papierowym trzy razy dziennie przez kilkanaście minut.

Kolejna instrukcja dotyczyła powtarzania czynności otwierania i zamykania ust bez odrywania czubka języka od kółeczka. Ćwiczenie to miało na celu czynnościowe usprawnienie całego obszaru mięśniowo-powięziowego mięśni języka, jak i dna jamy ustnej.

Po kilkukrotnym wykonaniu tego ćwiczenia polecono połknięcie śliny przy złączeniu warg, zwarciu łuków zębowych bez odrywania czubka języka od papierka. Był to wstęp do reedukacji połykania oraz zainicjowanie procesu nauki pozycjonowania języka na podniebieniu. Zadaniem rodziców było przypominanie dziewczynce w każdej dowolnej chwili o trzymaniu czubka języka w miejscu, w którym było umieszczone papierowe kółko.

Ostatnim badaniem był pomiar możliwości wytwarzania podciśnienia we wnętrzu jamy ustnej wykonany przy użyciu urządzenia IOPI. Pacjentka wytworzyła podciśnienie o wartości 33 kPa. Po leczeniu wartość wytwarzanego podciśnienia w [...]

Ten materiał dostępny jest tylko dla użytkowników
którzy są subskrybentami naszego portalu.
Wybierz pakiet subskrypcji dla siebie
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Masz aktywną subskrypcję?
Nie masz jeszcze konta w serwisie? Dołącz do nas
Reklama
Reklama
Poznaj nasze serwisy