Asertywna komunikacja w trudnych sytuacjach pomiędzy technikiem a lekarzem stomatologiem
TITLE: Assertive communication in difficult situations between dental technician and a dentist
SŁOWA KLUCZOWE: komunikacja, asertywność
STRESZCZENIE: Artykuł prezentuje zagadnienie asertywności w pracy technika dentystycznego, porusza temat krytyki, samokrytyki i samooceny,a także opisuje metody ułatwiające harmonijną komunikację pomiędzy technikiem dentystycznym a lekarzem stomatologiem.
KEY WORDS: communication,assertiveness
SUMMARY: This article presentsthe issue of assertiveness in the work of a dental technician, the criticism,self-criticism and self-assessment and describes measures to facilitate harmonious communication between the dental technician and dentist.
Współpraca technika dentystycznego z lekarzem stomatologiem często wiąże się z wieloma trudnymi sytuacjami, w których ci pierwsi czują dyskomfort, mając wrażenie, że są przez tych drugich traktowani protekcjonalnie i bez szacunku.
Zdarza się, że technicy słyszą pod swoim adresem nieuzasadnioną krytykę i nie bardzo wiedzą, jak powinni się zachować, gdyż z jednej strony chcą tę współpracę kontynuować,z drugiej zaś strony chcieliby być traktowani z szacunkiem. Odbieranie krytyki na własny temat jest nieprzyjemne.Instynktownie bronimy się, tłumaczymy lub reagujemy agresywnie.Zdarza się też, że biernie wysłuchujemy oskarżeń pod swoim adresem,nie stawiając „krytykantowi”granicy. Innym razem nie zastanawiamy się, czy krytyka jest słuszna,konstruktywna, czy destruktywna– od razu przechodzimy do działania.Opinie na nasz temat wyrażane przez inne osoby, także przez lekarza stomatologa, traktujemy jako obiektywne, jakby nie były jedną z możliwych opinii, subiektywnym odbiorem naszej osoby lub naszego zachowania. Warto [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!