Audyt wewnętrzny w gabinecie stomatologicznym
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi w każdym gabinecie stomatologicznym, w którym eksploatowany jest przynajmniej jeden stomatologiczny aparat rtg., należy opracować, wdrożyć i utrzymać system zarządzania jakością (SZJ).
Dokumentacja SZJ składa się przede wszystkim z księgi jakości, procedur ogólnych, instrukcji oraz wszelkich zapisów i formularzy (szczegółowe wymagania dotyczące systemu zarządzania jakością zostały opisane w poprzednim artykule).
Integralną częścią każdego systemu zarządzania jakością jest procedura ogólna – audyt wewnętrzny. Procedura ta zawiera podstawowe informacje o zakresie jej stosowania, trybie postępowania podczas przeprowadzania audytu oraz o ewentualnych załącznikach.
Audyt wewnętrzny ma na celu przysporzenie wartości dodanej, usprawnienie działalności jednostki organizacyjnej oraz sprawdzenie, czy działania odnoszące się do zapewnienia jakości i ich wyniki są zgodne z założeniami. Ponadto ma na celu stwierdzenie, czy SZJ został wdrożony skutecznie i w sposób świadczący o spełnieniu wymagań, zarówno prawnych, jak i technicznych. Nie mniej ważnym celem audytu jest polepszenie jakości usług świadczonych na rzecz pacjenta. Audyt wewnętrzny w zakresie rentgendiagnostyki powinien być przeprowadzany przynajmniej raz w roku, a także w sytuacji istotnych zmian organizacyjnych. Dodatkowy, ponadplanowy audyt może zostać wykonany doraźnie, na przykład na skutek skarg pacjentów. Audyt realizowany jest na polecenie kierownika pracowni/gabinetu rtg., który jednocześnie powołuje zespół audytorski. W przypadku gdy w gabinecie stomatologicznym wykonywane są pacjentom tylko zdjęcia wewnątrzustne, zespół powinien składać się przynajmniej z dwóch osób, które są uprawnione do przeprowadzania procedur podlegających temu audytowi. Kierownicy indywidualnych praktyk stomatologicznych, w których nie [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!