Celowość wykonania badania CBCT w diagnostyce położenia zębów zatrzymanych – opis przypadku
TITLE: The purpose of performing the CBCT examination in the diagnosis of placement of impacted teeth – a case report
STRESZCZENIE: Diagnostyka radiologiczna jest częstym narzędziem diagnostycznym w planowaniu leczenia ortodontycznego pacjentów z zatrzymanymi zębami. Poza dawniej używanymi projekcjami dwuwymiarowymi, takimi jak: zdjęcia okołowierzchołkowe, zgryzowe czy pantomograficzne, obecnie badaniem z wyboru jest projekcja trójwymiarowa wykorzystująca wiązkę stożkową – CBCT. W pracy opisano przypadek 29-letniej pacjentki z zatrzymanym poziomo zębem 25, w którym po wykonaniu CBCT diametralnie zmieniono plan leczenia ortodontycznego.
SŁOWA KLUCZOWE: zatrzymane zęby, CBCT, zdjęcia pantomograficzne, leczenie ortodontyczne
SUMMARY: Radiological diagnosis is a frequent diagnostic tool in the planning of orthodontic treatment for patients with impacted teeth. In addition to the two-dimensional projections used previously, such as periapical, occlusal or pantomographic pictures, the three-dimensional projection using the cone-beam is currently the first choice. The paper presents a case of a 29-year-old patient with a horizontally impacted tooth 25, in which the orthodontic treatment plan was radically changed after analyse of CBCT.
KEYWORDS: impacted teeth, CBCT, pantomographic X-Ray, orthodontic treatment
Diagnostyka radiologiczna jest jednym z podstawowych badań diagnostycznych w praktyce ortodontycznej. Jest ona szczególnie istotna w odniesieniu do precyzyjnej lokalizacji i orientacji w stosunku do innych struktur anatomicznych zębów z zaburzonym wyrzynaniem czy zębów zatrzymanych, co ma istotny wpływ na plan leczenia. Jest wiele metod obrazowania zębów zatrzymanych. Pierwszym i najprostszym badaniem jest zdjęcie okołowierzchołkowe. Pokazuje ono stadium rozwoju oraz uszkodzenia zęba, lecz nie orientuje w stosunku do innych struktur sąsiednich. [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!