Hipodoncja siekaczy bocznych szczęki – kompleksowe leczenie wielospecjalistyczne
Title: Hypodontia of maxillary lateral incisors – interdisciplinary treatment
Streszczenie: Hipodoncja siekaczy bocznych szczęki jest jednym z najczęściej występujących zaburzeń rozwojowych zębów i wymaga wielospecjalistycznego i długoletniego leczenia. Główne sposoby leczenia polegają na ortodontycznym zamknięciu luki po brakującym siekaczu przez przemieszczony kieł lub odtworzeniu przestrzeni i uzupełnieniu siekacza w sposób protetyczny – mostem lub implantem. W pracy zostaną przedstawione wskazania, wady i zalety postępowania interdyscyplinarnego.
Słowa kluczowe: hipodoncja, wrodzony brak siekaczy bocznych, leczenie wielospecjalistyczne
Summary: Hypodontia of maxillary lateral incisors is one of the most common developmental dental anomalies and requires interdisciplinary and long-term treatment. The main treatment plan is orthodontic space closure and canine substitution or space reopening and restorative replacement with a fixed partial denture or single-tooth implants. In the article indications, advantages and disadvantages of all the solutions will be discussed.
Keywords: hypodontia, congenitally missing lateral incisors, interdisciplinary treatment
Hipodoncja, czyli wrodzony brak zębów, jest jedną z najczęściej występujących anomalii rozwojowych u ludzi (1-5). Wrodzony brak siekaczy bocznych w szczęce występuje u 1-2% populacji rasy białej (5-6). Ze względu na fakt, że zaburzenie to występuje w odcinku przednim górnego łuku zębowego, stanowi problem estetyczny i funkcjonalny. Problem hipodoncji jest szczególnie ważny i trudny do zaakceptowania przez nastolatków, którzy przechodzą przez niełatwy okres dojrzewania. Wczesna diagnostyka i ustalenie odpowiedniego planu leczenia dają możliwość osiągnięcia satysfakcjonującego i trwałego efektu terapeutycznego.
Hipodoncja to brak od 1 do 6 zębów (wyłączając trzecie zęby trzonowe). O oligodoncji [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!