Dobór koloru – podstawowe zagadnienia
Dokumentacja fotograficzna
W dzisiejszych czasach podstawą do wykonania superestetycznej pracy protetycznej jest dobrej jakości dokumentacja fotograficzna. W tym miejscu chciałabym podkreślić, że mając na myśli dobrą jakość, wykluczam zdjęcia wykonane aparatem fotograficznym z telefonu komórkowego lub dokumentację z kamery wewnątrzustnej. Tego typu zdjęcia mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc w ocenie prawidłowego koloru i efektów widocznych w strefie szkliwa. Dokumentację fotograficzną najlepiej wykonać lustrzanką cyfrową z odpowiednim obiektywem przeznaczonym do fotografii makro (np. Nikon Nikkor 105 mm f/2.8G AF-S VR IF-ED Micro). Bardzo ważną kwestią jest dobranie odpowiednich lamp błyskowych – lampy boczne (np. Nikon SB-R 200) lub ring. Jeśli już dysponujemy profesjonalnym sprzętem, musimy zdawać sobie sprawę, jak wyeksponować dany obiekt, aby dokumentacja fotograficzna była jak najbardziej pomocna. Postaram się w kilku punktach ująć najistotniejsze kwestie. Do zaplanowania pracy i oceny koloru potrzebujemy następujące zdjęcia:
- zdjęcie portretowe najlepiej z naturalnym uśmiechem (ocena linii pośrodkowej oraz linii i płaszczyzn poziomych),
- zdjęcie pełnych łuków zębowych z widoczną girlandą dziąsłową (można użyć odciągów do policzków) (fot. 3),
- zdjęcie z trzema wybranymi kolornikami (kolor bazowy i dopełniające z widocznymi symbolami),
- zdjęcie z pojedynczym próbnikiem wybranym jako kolor bazowy (ważne, żeby próbnik przykładać brzegiem do brzegu siecznego w tej samej płaszczyźnie, wówczas obiekty będą równomiernie oświetlone podczas błysku lampą) (fot. 4),
- zdjęcie szczegółowe jednego zęba – widoczne efekty szkliwa, charakteryzacje (można użyć kontrastera lub – jeśli nim nie dysponujemy – poprosić pacjenta, żeby położył język na powierzchni podniebiennej [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!