Kompleksowa obsługa pacjenta
Z personelem Centrum Zdrowia Jomadent w Dąbrowie Górniczej – pielęgniarka i asyst. stom. Ewa Hnytko oraz asyst. stom. Joanna Kaczmarzyk – na temat kompleksowej obsługi pacjenta i innowacyjnych rozwiązań w zakresie leczenia i higienizacji rozmawiała Ewelina Ładziak.
Jomadent oferuje kompleksowe leczenie stomatologiczne; jakie zabiegi są oferowane pacjentom?
Są to przede wszystkim: stomatologia zachowawcza, chirurgia, implantologia, ortodoncja, protetyka,periodontologia, profilaktyka stomatologiczna. Pacjent, który do nas trafia, jest obsługiwany kompleksowo. Trafia od razu na wizytę konsultacyjną do lekarza i później jest kierowany na badania; rozpoczynamy od zdjęcia rentgenowskiego (panoramy lub TK), następnie, jeśli jest to wymagane, pacjent jest kierowany na usunięcie kamienia i osadu, przeprowadzany jest też instruktaż higieny. Później, w zależności od tego, jakie są jego potrzeby, jest kierowany do konkretnych specjalistów. Jeżeli to możliwe, przedstawiane są różne możliwości leczenia, tak aby pacjent mógł dokonać świadomego wyboru. Wszystko to, co dotyczy jamy ustnej, jej chorób oraz problemów ze stawami, można załatwić w Jomadencie.
W wielu publikacjach naukowych utrzymywany jest pogląd, że pacjentów z problemami stawów narządu żucia przybywa; jak to wygląda z Pań punktu widzenia?
Dysfunkcje narządu żucia również są leczone w naszej klinice. Mamy doktora, który zajmuje się dysfunkcjami stawów skroniowo-żuchwowych. Jeśli chodzi o pacjentów z tymi schorzeniami, z reguły są to osoby, które wiedzą, że ten problem ich dotyczy lub miewają różne dolegliwości, np. bóle zębów, głowy, karku. Po konsultacjach należy takiego pacjenta prawidłowo zdiagnozować i zastosować odpowiednie leczenie. Poza szynami relaksacyjnymi dysponujemy także urządzeniami fizjoterapeutycznymi, które wspomagają tego rodzaju leczenie (np. laser biostymulujący, pole magnetyczne). Lekarz dobiera terapię tak, aby była ona jak najbardziej skuteczna i niwelowała dolegliwości.
Ponad 15 lat temu w klinice po raz pierwszy dokonano wszczepu implantów. Jakich zasad powinna przestrzegać asystentka i o czym pamiętać podczas asystowania przy zabiegach implantologicznych?
Przede wszystkim najważniejsze jest stosowanie się do wszelkich wytycznych związanych z aseptyką. Wszystko powinno być sterylne, narzędzia pakowane w pojedyncze zestawy. Każdy pacjent przed takim zabiegiem musi mieć świadomość, jak przebiega zabieg, musi wypełnić, przeczytać ze zrozumieniem i podpisać odpowiednią dokumentację oraz zgodę na leczenie. Każdy pacjent bezpośrednio przed zabiegiem ma podawany antybiotyk, stosujemy także hiloterapię, aby zmniejszyć obrzęki po zabiegu – chłodzenie stosujemy przed zabiegiem i po nim. Dodatkowo podajemy domięśniowo zastrzyki przeciw obrzękom. W polu operacyjnym policzki są mocno naciągane i dlatego trzeba pacjenta jak najlepiej zabezpieczyć przed możliwymi dolegliwościami bólowymi po zabiegu.
Asystentka powinna dbać, aby pacjent czuł się bezpiecznie, należy stworzyć przyjazną atmosferę. Nie należy rozmawiać w trakcie zabiegu z pozostałymi członkami zespołu o rzeczach niezwiązanych z zabiegiem – pamiętajmy, że pacjent jest znieczulony nasiękowo, czyli jest cały czas świadomy i słyszy to, co dzieje się wokół niego.
Gabinet chirurgiczny jest odpowiednio przygotowywany przed zabiegiem, włączana jest przepływowa lampa bakteriobójcza, gotowe do użycia są sterylny sprzęt i narzędzia potrzebne do zabiegu. Pacjent jest odpowiednio przygotowany, okłada się go sterylnymi fartuchami, widoczne jest tylko pole operacyjne. Podaje się płyn z chlorheksydyną do płukania ust. Przy takim zabiegu zawsze asystują dwie osoby, jedna z nich siedzi tuż przy pacjencie, ubrana w sterylny fartuch i rękawiczki, asystuje lekarzowi. Druga pomaga – podaje sterylne narzędzia na asystor, kontroluje sprzęt itp.; jej rola jest pomocnicza.
Przeczytaj wszystkie artykuły z kategorii PROFILAKTYKA
A jak wygląda komunikacja w zespole podczas przeprowadzania zabiegów z implantologii?
W większości wypadków zespoły są stałe i asystentki pracują z tym samym lekarzem, co pozwala wypracować technikę porozumiewania się bez słów. Jednak należy podkreślić,że pomimo takiego podziału wszystkie asystentki pracujące w Jomadent są przeszkolone do tego, aby asystować w zabiegach implantologicznych i w każdej chwili, jeśli nastąpi taka konieczność, potrafią zastąpić osobę w zespole. Wygląda to tak nie tylko w przypadku implantologii, ale także wszystkich innych zabiegów przeprowadzanych w Jomadent.
Jak wygląda postępowanie z pacjentem po leczeniu implantologicznym i jaka jest rola higienistki na tym etapie leczenia?
Po zabiegu wszczepienia implantów przekazywane są pacjentowi w formie pisemnej i ustnej zalecenia pozabiegowe, do których powinien się stosować. Dotyczą one przyjmowania leków, higieny jamy ustnej, terminów usunięcia szwów i wizyt kontrolnych. Przez trzy dni po zabiegu pacjent zgłasza się na zabiegi fizykoterapeutyczne oraz jest pod stałą opieką lekarza i higienistki. Później pacjent jest pod kontrolą higienistki co miesiąc, jeżeli higiena jest prawidłowa, terminy te są wydłużane do 3 lub 6 miesięcy.
Szybki efekt leczenia osiągamy metodą Malo, jest ona stosowana w naszej klinice. Dr Paulo Malo opracował już w 1998 r. metodę All-on-4™, która, dzięki użyciu tylko czterech implantów (wszczepionych tak, by można było ich użyć nawet u pacjentów ze znacznym zanikiem kości) pozwala już w dniu wykonania zabiegu umocować stały most z pełnym uzębieniem tymczasowym. Zabieg All-on-4™ może być zastosowany do odbudowy pełnego uzębienia w żuchwie (4 implanty) lub w szczęce (4-6 implantów).
Czy pacjent ma możliwość nabyć w klinice niezbędne produkty do zachowania prawidłowej higieny w trakcie i po leczeniu?
W naszej klinice działa mały sklep, gdzie pacjenci mogą zakupić produkty niezbędne do higienizacji, które nie są powszechnie dostępne na rynku. Wszelkie produkty do higieny, które zaleca lekarz lub higienistka – czy to przy leczeniu ortodontycznym, czy innym – są dostępne na miejscu. Pacjenci bardzo chwalą sobie taka możliwość zakupu i bardzo często do nas wracają. Są u nas dostępne szczoteczki, pasty, płukanki, preparaty z chlorheksydyną, bez chlorheksydyny, ziołowe, z fluorem, bez fluoru – wybór jest bardzo szeroki.
A jak wygląda prawidłowe stosowanie tych produktów przez pacjentów?
Musimy uświadamiać pacjentów, jak z tego korzystać. W zasadzie każdy pacjent, który ma jakiekolwiek problemy z jama ustna, nie jest obsługiwany podczas jednej wizyty, tylko jest to kompleksowy plan leczenia, na który składa się kilka wizyt. Jeśli mamy pacjenta, który ma trudności w zrozumieniu tego, co chcemy mu przekazać, to np. prosimy pacjenta o przyjście z jego własną szczotką i higienistka przed lustrem uczy, jak prawidłowo szczotkować zęby i korzystać z nici dentystycznych.
W przypadku dzieci często wybarwiamy płytkę bakteryjną. Jeśli mamy do czynienia z bardzo trudnym pacjentem, to niestety wizyty kontrolne są częstsze, np. co miesiąc. Generalnie pacjenci sobie radzą, świadomość jest wysoka, w naszej klinice jest niewielu pacjentów ze złą higieną jamy ustnej.
Tak duża klinika wymaga sprawnego postępowania dezynfekcyjno-sterylizacyjnego – jak rozwiązali Państwo ten problem?
Należy zacząć od tego, że dysponujemy dużą ilością narzędzi; w pełni zabezpieczająca codzienne potrzeby przyjmowania pacjentów. Wszystkie narzędzia są umieszczane w jednorazowych pakietach. Na koniec zmiany narzędzia windami zjeżdżają do centralnej sterylizatorni. Windy są w części brudnej i czystej sterylizatorni. W sterylizatorni narzędzia są myte, pakietowane i sterylizowane. Sterylizujemy także kątnice i turbiny. Posiadamy bardzo nowoczesne urządzenie do ich sterylizacji. Każdy pacjent otrzymuje wysterylizowana turbinę i kątnicę, a końcówki do dmuchawek są jednorazowe.
Sprawdź wszystkie produkty dostępne w naszym sklepie internetowym
Pacjenci bardzo często większą wagę przywiązują do estetyki niż zdrowia jamy ustnej. Jak wygląda leczenie ortodontyczne pacjentów, którzy maja problemy z chorobami przyzębia?
Pacjent przed leczeniem jest badany, następuje higienizacja, leczenie ubytków oraz konsultacja periodontologiczna. Zanim założymy aparat, leczymy i edukujemy. Schorzenia periodontologiczne wynikają najczęściej ze złej higieny, dlatego tak ważna jest edukacja. Jeżeli istnieją przeciwwskazania do natychmiastowego założenia aparatu ze względu na problem z przyzębiem, pacjent jest przygotowywany przez periodontologa. Wykonywane są np.: zabiegi kiretażu poddziąsłowego, pokrycia recesji dziąsłowych. Nowoczesna ortodoncja umożliwia leczenie pacjentów ze znacznymi problemami z przyzębiem i utrzymaniem własnych zębów przez lata. Wymaga jednak stałych kontroli periodontologicznych i częstego usuwania kamienia nazębnego w trakcie noszenia aparatu i po zakończeniu leczenia. Często przeprowadzane jest także leczenie ortodontyczne, aby umożliwić estetyczne leczenie protetyczne lub implantologiczne.
Wymagającymi pacjentami są dzieci – jakie podjęli Państwo kroki, aby zachęcić dzieci do prawidłowej higieny, leczenia oraz zniwelować strach przed wizyta w gabinecie?
Bardzo ważne jest dobre podejście. Kiedy dzieci odczuwają lęk przed leczeniem, stosujemy sedację wziewną, na którą zgodę musi wyrazić rodzic. Jeśli dziecko jest bardzo wystraszone i wizyta jest niemożliwa, to jest ono kierowane do higienistek na wizyty adaptacyjne. Używamy wtedy foteli jako zjeżdżalni, pokazujemy narzędzia, dokonujemy fluoryzacji zębów, dajemy nagrody, dyplomy. Rzadko się zdarza, aby to nie pomagało. Pierwszy kontakt dziecka z gabinetem powinien być właśnie z higienistami, choć nie wszystkie dzieci tego wymagają. Kąciki zabaw zorganizowane w poczekalniach zachęcają dzieci do ponownych odwiedzin naszego centrum, by mogły „dokończyć zabawę”.
Kiedy dziecko powinno po raz pierwszy przyjść z rodzicem do gabinetu?
Pierwsza powinna przyjść mama, którą trzeba wyedukować, powinna wiedzieć, że nawet jeśli dziecko nie ma zębów, należy myć dziąsła, nie podawać słodkich herbatek na noc. Powinna wiedzieć, jak prawidłowo używać smoczków, karmić dziecko i myć mu zęby, aby nie doprowadzić do próchnicy i wad zgryzu. W momencie kiedy dziecku pokażą się pierwsze zęby, powinny zacząć się już regularne wizyty, nie należy czekać, aż zacznie bolec ząb, bo wtedy jest już za późno na zabawę i oswajanie z gabinetem, tylko trzeba leczyć ząb. Według publikacji naukowych już roczne dziecko powinno odwiedzić gabinet, a także po wyrżnięciu się wszystkich zębów. Zdarzają się przypadki, że próchnica występuje już u dwulatków. Przy tak małym pacjencie z próchnicą nie wiercimy w zębie, aby go nie stresować, tylko przyklejamy glassjonomer z fluorem, który leczy i sam wypada. Wtedy dziecko się przyzwyczaja do gabinetu i przy kolejnych wizytach można oczyścić próchnicę. Glassjonomer ten dobrze izoluje przed nieprzyjemnymi bodźcami, dodatkowo wydziela fluor i zabezpiecza przed rozprzestrzenianiem się próchnicy.
Oprócz stomatologii w Jomadent działają też inne poradnie.
Firma istnieje od 22 lat, od dwóch lat znajduje się w nowoczesnym budynku, gdzie powoli, obok stomatologii, działają też inne poradnie, np. laryngologiczna, logopedyczna, dietetyczna. Oprócz tego klinika posiada własną pracownię protetyczną, która na bieżąco realizuje zamówienia, pracownie rentgenowska oraz klub fitness. Cały czas się rozwijamy, aby zapewnić pacjentom jak największy komfort, wysoka jakość usług i kompleksowość.
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...