Leczenie endodontyczne jednokanałowych zębów trzonowych żuchwy – opis przypadku
TITLE: Endodontic treatment of mandibular molars with one canal – a case report
STRESZCZENIE: Pozytywny wynik leczenia endodontycznego zębów o skomplikowanej budowie anatomicznej można uzyskać przy połączeniu szczegółowej znajomości morfologii systemu korzeniowego, odpowiednim zobrazowaniu struktur zęba oraz przeprowadzeniu leczenia z użyciem mikroskopu zabiegowego. W pracy przedstawiono postępowanie kliniczne pozwalające na przeprowadzenie leczenia endodontycznego jednokanałowego drugiego zęba trzonowego żuchwy, zakończone sukcesem terapeutycznym.
SŁOWA KLUCZOWE: drugi ząb trzonowy żuchwy, leczenie endodontyczne
SUMMARY: A positive result of the endodontic treatment of teeth with a complicated anatomical structure can be obtained by combining the detailed knowledge of the morphology of the root system, appropriate imaging of tooth structures and carrying out treatment using a surgical microscope. The article presents clinical management allowing for endodontic treatment of a mandibular second molar with one canal, which ended with therapeutic success.
KEYWORDS: mandibular second molar, endodontic treatment
Leczenie kanałowe zębów trzonowych szczęki i żuchwy jest zwykle leczeniem trudnym ze względu na ich skomplikowaną budowę anatomiczną. Każdorazowo przed rozpoczęciem leczenia endodontycznego należy dokładnie przeanalizować sytuację kliniczną i wykonać pełną diagnostykę, w tym obrazowanie RTG (OPG, CBCT, zdjęcia punktowe). Podjęcie leczenia w oparciu o samą znajomość anatomii i topografii kanałów korzeniowych jest błędem w sztuce i może doprowadzić do groźnych powikłań w trakcie zabiegu, łącznie z koniecznością ostatecznego usunięcia leczonego zęba. Ryzyko to rośnie, zwłaszcza w przypadku zębów o nietypowej anatomii. W piśmiennictwie częstość występowania jednokorzeniowych i jednokanałowych zębów trzonowych żuchwy wynosi od 0,1% do 3% (1-4). W pracy został [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!