Leczenie ortodontyczne aparatami stałymi vs nakładkowymi: doświadczalne badanie wpływu na przyzębie
Słowa kluczowe: aparaty ortodontyczne, higiena jamy ustnej, stan przyzębia
Keywords: orthodontics appliances, oral hygiene, periodontal status
Streszczenie: Cel: Celem badania było porównanie wpływu na higienę jamy ustnej i zdrowie przyzębia leczenia ortodontycznego tych samych pacjentów z zastosowaniem aparatów nakładkowych (alignerów) (łuk szczęki) i tradycyjnych aparatów stałych (łuk żuchwy). Materiał i metoda: W badaniu wzięło udział łącznie 90 pacjentów, leczonych przez tego samego ortodontę, w średnim wieku 26 lat. Badania koncentrowały się na czynnikach predysponujących pacjentów do zapalenia przyzębia, a także na gromadzeniu się płytki nazębnej i kamienia nazębnego. Analizę statystyczną przeprowadzono przy użyciu sparowanego testu t-Studenta, przy czym wartości p < 0,05 uznano za statystycznie znamienne. Wyniki: podczas leczenia aparatami stałymi generalnie stwierdzano zwiększoną akumulację płytki nazębnej
(PI +10%) i gorszy stan zdrowia przyzębia w porównaniu z leczeniem alignerami (u 40% stwierdzono wysoki poziom S. mutans i Lactobacilli). U pacjentów, którzy nie utrzymywali prawidłowej higieny jamy ustnej, w obrębie łuku szczęki wyjściowy stan pozostawał stabilny, podczas gdy w obrębie łuku żuchwy dochodziło do znacznego pogorszenia, ze zwiększonym gromadzeniem się płytki nazębnej i bardziej nasilonym stanem zapalnym tkanek. Wnioski: Wyniki podkreślają decydującą rolę indywidualnych nawyków z zakresu higieny jamy ustnej w zachowaniu zdrowia przyzębia podczas leczenia ortodontycznego. Alignery wydają się korzystniejsze w aspekcie ochrony tkanek przyzębia, lepszej
kontroli płytki nazębnej i zmniejszenia stanu zapalnego dziąseł. W zależności od rodzaju stosowanego aparatu ortodontycznego należy wdrażać różne uzupełniające metody zwalczania płytki nazębnej i kolonizacji bakteryjnej śliny.
Summary: Objective: This study aimed to compare the effects of orthodontic [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!