Dr hab. n. med. Lidia Postek-Stefańska: Misja pedodonty
O trudnej pracy stomatologa dziecięcego opowiada dr hab. n. med. Lidia Postek-Stefańska.
Pani Docent, jest Pani uznanym autorytetem w dziedzinie stomatologii wieku rozwojowego, co w ostatnich latach uważa Pani za korzystną zmianę w kształceniu specjalistów w tym zakresie? Z jakimi bolączkami spotyka się Pani na co dzień?
Stomatologia dziecięca – specjalność medyczna, którą reprezentuję – jest dziedziną interdyscyplinarną, obejmuje ona wiedzę z zakresu wielu dyscyplin stomatologicznych, jak stomatologia zachowawcza, protetyka, chirurgia stomatologiczna, ortodoncja, oczywiście w pewnym zakresie, z uwzględnieniem specyfiki wynikającej z okresu rozwojowego pacjenta. Niezbędna jest również znajomość określonych zagadnień z psychologii rozwojowej, a także z dziedzin ogólnomedycznych, przede wszystkim pediatrii. Lekarz dentysta, który podejmuje decyzję o specjalizowaniu się w tej dziedzinie, musi, oprócz wiedzy, posiadać bardzo dużą sprawność manualną w wykonywaniu zabiegów stomatologicznych u małego pacjenta oraz, co bardzo ważne, mieć określone predyspozycje psychiczne, takie jak łatwość nawiązywania kontaktu z dzieckiem, cierpliwość, łagodność. Konieczność spełnienia tych warunków oraz fakt, że leczenie stomatologiczne dzieci jest bardziej czasochłonne i trudniejsze niż pacjenta dorosłego sprawia, że specjalność ta cieszy się mniejszą popularnością niż inne dziedziny, np. o...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...