Media społecznościowe Twojego gabinetu – które wybrać i w jaki sposób efektywnie prowadzić?
- Czy media społecznościowe rzeczywiście są istotne?
- Jakie media społecznościowe wybrać?
- W jaki sposób należy prowadzić media społecznościowe, żeby dawały zamierzony efekt?

W obecnych czasach istnieje prosta zasada w prowadzeniu biznesu: jeśli nie ma cię w internecie, to nie istniejesz. Media społecznościowe są formą wizytówki firmy w każdej branży, również w stomatologii. Pomagają w budowaniu wizerunku, sprzedaży dodatkowych usług, edukacji, pozyskaniu nowych pacjentów, a także bezpośrednim kontakcie z nimi. Odpowiednio prowadzone dają bardzo dobre efekty i rzutują pozytywnie na wskaźniki biznesowe.
Media społecznościowe – czy rzeczywiście są istotne?
Media społecznościowe (tzw. social media) są obecne we współczesnej rzeczywistości stosunkowo krótko, jednak bardzo intensywnie wykorzystywane doczekały się wielu definicji. Sam termin „social media” pojawił się w 2005 roku i służył określeniu różnych (nowych w tamtym czasie) form mediów, dostępnych dla wszystkich internautów, czyli serwisów internetowych i aplikacji mobilnych, które umożliwiają użytkownikom komunikację i wymianę treści w sieci. Przykładami social mediów są Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, LinkedIn, YouTube, Twitter i wiele innych. Social media pozwalają ludziom na tworzenie i udostępnianie własnych treści, takich jak zdjęcia, filmy, teksty czy linki do innych stron. Mają wiele funkcji i zastosowań, jak choćby rozrywka, informacja, edukacja, marketing czy budowanie relacji. Social media są bardzo popularne i wpływają na sposób komunikacji oraz zachowania ludzi w społeczeństwie.
Przyjrzyjmy się statystykom
Według raportu Digital 2022 firmy Hootsuite z internetu w Polsce korzysta 31,97 miliona osób, co stanowi 84,5% całkowitej populacji. Na co dzień mediów społecznościowych używa 25,9 miliona osób, co oznacza, że prawie 69% Polaków jest aktywnych w różnych platformach i aplikacjach społecznościowych. To wzrost o 11% w porównaniu z rokiem poprzednim. Średni czas spędzany w mediach społecznościowych przez Polaków wynosi 2 godziny dziennie. Najczęściej korzystamy z nich, aby pozostać w kontakcie z przyjaciółmi i rodziną, szukać informacji, być na bieżąco z wiadomościami i wydarzeniami, oglądać wideo i szukać inspiracji. Wśród najpopularniejszych platform i aplikacji społecznościowych w Polsce prym wiedzie YouTube, z którego korzysta 92,8% użytkowników internetu. Na drugim miejscu jest Facebook (89,2%), na trzecim Messenger (76,5%), na czwartym Instagram (60,6%), a na piątym WhatsApp (48,2%). Na dalszych miejscach znajdują się Twitter (37,5%), Snapchat (28,9%), TikTok (28,6%) i LinkedIn (24,6%). Te dane ewidentnie potwierdzają tezę, że jeśli Twój gabinet nie posiada prowadzonych mediów społecznościowych, to bardzo dużo tracisz pod względem biznesowym.
Jakie media społecznościowe wybrać?
Liczba mediów społecznościowych jest imponująca, co wcale nie znaczy, że należy być wszędzie. Jestem zwolenniczką skupiania się maksymalnie na trzech kanałach promocji swoich usług. Z prostej przyczyny. Trzymanie zbyt wielu „srok” za ogon jest czasochłonne, powoduje rozproszenie, niedbałość i jest zupełnie niepotrzebne. Jakie w takim razie media społecznościowe prowadzić w gabinecie stomatologicznym? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, zastanów się dokładnie, jaki jest Twój pacjent idealny (kto jest Twoją grupą docelową?).
Sprawdź inne artykuły z kategorii GABINET OD A DO Z.
Możemy wyróżnić maksymalnie cztery główne grupy docelowe gabinetów stomatologicznych:
- Pacjenci, którzy potrzebują szybkiej interwencji lekarza i szukają dobrego dentysty w swojej bliskiej okolicy.
- Pacjenci, dla których najważniejszym czynnikiem wyboru gabinetu są zdolności lekarza, jego rozpoznawalność i opinie innych pacjentów. W takim przypadku nie jest ważne, w jakim mieście znajduje się gabinet. Pacjent jest w stanie przejechać setki kilometrów, żeby trafić w ręce odpowiedniego specjalisty.
- Pacjenci premium, którzy szukają kompleksowych rozwiązań. Są w stanie zapłacić więcej za oszczędność czasu i wysoką jakość produktów. Tacy pacjenci cenią sobie to, że oferujesz im dodatkowe usługi.
- Młodzi pacjenci.