MOTYWACJA – bodziec i reakcja
Wspominaliśmy już, że w odpowiednio skomponowanej kulturze organizacyjnej gabinetu szef staje się niejako wzorem do naśladowania dla innych. Jako autorytet dąży do wyznaczonych sobie zawodowych celów, włączając w ich realizację własnych pracowników. Personel (lekarze, asystentki, higienistki, rejestratorki, technicy) jest zależny od planów oraz wdrożeń właściciela. Współczesny właściciel powinien traktować swoich podwładnych na zasadzie partnerskiej, a nie podległościowej. Motywację innych powinien rozpocząć od odpowiedniej motywacji wewnętrznej. Coś na zasadzie prawidła, że wyłącznie szczęśliwy rodzic wychowuje szczęśliwe dzieci. Właściciel, zazwyczaj będący także lekarzem, najlepiej wie, w jaki sposób chciałby dbać o swój biznes i jakie cele zamierza osiągnąć. Na nim spoczywają przedsiębiorcze ryzyko inwestycyjne związane z koniecznością ponoszenia określonych kosztów oraz szacunkowość podjętego ryzyka. Motywacja pracownika wymaga indywidualnego podejścia biorącego pod uwagę: jego osobowość, potrzeby, wyznawane wartości i cele. Kluczową kwestią nie jest już to, „czy” motywować, ale „jak” motywować! Odpowiednie dostosowanie narzędzi wymaga ogromnego zaangażowania i wysiłku, ale bez wątpienia przekłada się na wymierne tego efekty.
Instrumenty motywacji
Podział na podstawowe instrumenty motywacji jest dosyć prosty i logiczny. Najczęściej dzielimy je na instrumenty finansowe oraz pozafinansowe. Jeszcze do niedawna głównym motywatorem do działania były pieniądze. Obecnie sytuacją idealną jest ta, w której oba czynniki się wzajemnie uzupełniają. W przypadkach niskiego poziomu PKB na mieszkańca danego regionu kwestie ekonomiczne nadal mają silne znaczenie. W miejscach o wyższym poziomie dobrobytu (szczególnie w większych miastach) motywacji należy szukać w czynnikach pozafinansowych. W każdym razie dobór odpowiednich czynników ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Zastosowanie śruby wachlarzowej do szybkiej ekspansji podniebienia w odcinku przednim – opis przypadku
Zwężenie górnego łuku zębowego jest jednym z najczęstszych problemów, jakie lekarz ortodonta napotyka w swojej praktyce. Nieprawidłowość ta nierzadko dotyczy jedynie przedniego odcinka szczęki, przy zachowanej prawidłowej szerokości w zakresie zęb...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Optymalizacja estetyki szczęki w przypadku poważnie zniszczonego zęba z wykorzystaniem ruchu ortodontycznego i implantów zębowych
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie leczenia urazowego uszkodzenia lewego centralnego zęba siecznego szczęki poprzez odbudowę wału dziąsłowego, przeprowadzenie ruchu ortodontycznego i wszczepienie implantu.