Ocena in vitro szczelności rutynowego wypełnienia apikalnej części kanałów korzeniowych przy pomocy MTA lub cementu portlandzkiego i iniekcyjnej gutaperki termoplastycznej
Cel badania, materiał i metody
Celem badania była ocena szczelności wypełnienia apikalnej części kanałów korzeniowych przy pomocy MTA lub cementu portlandzkiego i iniekcyjnej gutaperki termoplastycznej jako dopełnienia. Dla porównania wybrano metodę kondensacji bocznej gutaperki.
Materiałem do badań było 56 usuniętych ludzkich zębów jednokorzeniowych. Kanały zębów zostały opracowane chemo-mechanicznie metodą crown-down przy pomocy pilników Profile System (Dentsply Maillefer) i SS (Kerr) w części apikalnej. Okolica apikalna była mechanicznie opracowywana do 60#ISO oraz ponownie pilnikami rotacyjnym NiTi o rozszerzeniu 4%. Każdorazowo zastosowano płukanie równymi objętościami roztworu 5,25% podchlorynu sodu, 40% kwasu cytrynowego i alkoholu izopropylowego.
Po odpowiednim przygotowaniu korzeni kanały zostały wypełnione cementem w 1/3 przywierzchołkowej: MTA (22 zęby – grupa A) i cementem portlandzkim (18 zębów – grupa B). Jakość wypełnienia oceniono po upływie jednej doby w 10-krotnym powiększeniu przy pomocy mikroskopu endodontycznego Pico (Zeiss) z wykorzystaniem pluggera Buchanana. Następnie pozostała część kanałów zębowych została wypełniona gutaperką termoplastyczną z wykorzystaniem urządzenia BeeFill (VDW). Komory zębów zabezpieczono wypełnieniem kompozytowym Quick Fill (Dentsply DeTrey) z użyciem samowytrawiającego systemu wiążącego.
Grupę kontrolną stanowiło 16 zębów wypełnionych kondensacją boczną gutaperki z uszczelniaczem AH+ (Dentsply DeTrey). Wszystkie próbki zostały dwukrotnie pokryte lakierem do paznokci, z pozostawieniem ostatnich 2 mm okolicy apikalnej wolnych od lakieru, a następnie zanurzone na 48 godzin w 5-proc. roztworze fuksyny. Następnie próbki zatopiono w akrylowych bloczkach i przecięto wzdłuż długiej osi zębów, stosując chłodzenie. [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!