Personalizacja obsługi pacjenta w gabinecie stomatologicznym – cz. I
Reklama

Wyszukaj w serwisie

Personalizacja obsługi pacjenta w klinice lub gabinecie stomatologicznym – cz. I

Codzienne prowadzenie kliniki lub gabinetu stomatologicznego to nieustanna ocena rzeczywistości. Oceniamy sytuacje, ludzi, swoje możliwości, perspektywy, a także pacjentów, z którymi przychodzi nam współpracować. Jeśli chcemy, aby pacjenci wracali do nas i polecali nasze usługi swoim bliskim, warto spersonalizować obsługę klienta, czyli przygotować się na współpracę z różnymi osobowościami, tzw. typami ludzi.

W potocznym języku używamy często określenia „wyrobić sobie o kimś zdanie”, czyli, innymi słowy, dokonać oceny określonej osoby. Z reguły robimy to w sposób naturalny i nieświadomy, wręcz automatyczny. Możemy się o tym przekonać, gdy spotykamy kogoś, np. pacjenta, po raz pierwszy i nie zdając sobie z tego sprawy, oceniamy go i przypisujemy mu cechy osoby, którą znamy i którą on nam przypomina. Psycholog Gordon Allport nazwał ten przystosowawczy fenomen ludzkiego mózgu prawem najmniejszego wysiłku.

Prawo najmniejszego wysiłku

Prawo najmniejszego wysiłku wynika z tego, że nasza świadomość jest bardzo ograniczona, dlatego mózg oszczędza energię. W danym momencie jest on w stanie przyswoić tylko 5-7 informacji, chociaż wokół roi się niemal od nowych bodźców. Dlatego tworzy on schematy i postrzega świat na zasadzie podobieństw i różnic. Jeśli np. spotykamy pacjenta po raz pierwszy, oceniamy go przez pryzmat tego, co znamy – jeśli się uśmiecha, jest sympatyczny i ma miły głos, to nasz mózg automatycznie wkłada go do szufladki pt. „OK.” Takiego człowieka nasz mózg zapamięta jako dobrego, miłego, sympatycznego, choć może to nie być prawdziwe czy [...]

Ten materiał dostępny jest tylko dla użytkowników
którzy są subskrybentami naszego portalu.
Wybierz pakiet subskrypcji dla siebie
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Masz aktywną subskrypcję?
Nie masz jeszcze konta w serwisie? Dołącz do nas
Reklama
Reklama
Poznaj nasze serwisy