Relacja zespołu medycznego z dzieckiem – pacjentem stomatologicznym
Poczucie braku kontroli nad sytuacją zwiększają dodatkowo ograniczenia kontaktu werbalnego w trakcie zabiegu, co pociąga za sobą konieczność rozwiązania przez dentystów problemu sygnalizowania bólu przez pacjenta, zwłaszcza, że poczucie kontroli nad bólem wtórnie obniża poziom lęku, przerywając zjawisko błędnego koła: lęk – ból – lęk. Ogromne znaczenie ma uważna obserwacja reakcji pacjenta, ustalenie sygnału oznaczającego niezwłoczne przerwanie zabiegu (często stosowany podczas leczenia dzieci sygnał w postaci podniesionej ręki), okazanie pacjentowi maksymalnej uwagi – niedopuszczalna jest rozmowa na temat niezwiązany bezpośrednio z przeprowadzanym zabiegiem z osobami postronnymi czy asystą podczas pracy z pacjentem.
Nawiązanie efektywnego kontaktu ułatwia nam komunikacja niewerbalna w postaci „kodów mowy ciała”, a także umiejętność aktywnego słuchania. Komunikacja niewerbalna jest najskuteczniejszym nośnikiem ekspresji naszych uczuć, łatwo więc przy jej pomocy przekazać uczucia pozytywne, lecz równie łatwo w sposób niekontrolowany można zasygnalizować uczucie znudzenia, niechęci czy wrogości.
Dentyści w celu złagodzenia przykrych doznań podczas wizyty stosują powszechnie farmakologiczne środki analgetyczne, nie zawsze mając świadomość znaczenia psychologicznych czynników wpływających na odczuwanie bólu.
W celu zmniejszania dyskomfortu związanego z odczuwaniem dolegliwości bólowych, warto używać poza środkami farmakologicznymi również pozafarmakologicznych psychologicznych metod obniżania lęku, do których należą: dystrakcja, czyli świadome odwracanie uwagi od czynnika stresującego (np. poprzez słuchanie muzyki), wyjaśnianie pacjentowi w łagodny sposób istoty przeprowadzanego zabiegu, oglądanie przez dziecko bajki na ekranie umieszczonym w zasięgu wzroku, stosowanie technik relaksa...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...