Senior w gabinecie stomatologicznym
Rozmowy ze starszymi ludźmi wymagają zrozumienia, szacunku i empatii. Kiedy w gabinecie stomatologicznym spotykamy seniora, warto wziąć pod uwagę, że może on nie być równie błyskotliwy jak młodsi pacjenci – może wymagać więcej tolerancji i wyrozumiałości, co oznacza uruchomienie specjalnych narzędzi komunikacyjnych.
Skuteczne powinno być używanie prostych, krótkich, zwięzłych komunikatów oraz upewnienie się, że rozmówca nas zrozumiał. W tym celu możemy użyć pytań otwartych lub zamkniętych.
Jeśli chcemy być aktywnym słuchaczem i pokazać swoje zainteresowanie rozmówcy, to:
- starajmy się utrzymywać kontakt wzrokowy,
- pochylajmy się nieco w stronę rozmówcy,
- wspierajmy mówiącego kiwaniem głową lub parafrazowaniem,
- zadbajmy, by nic nie rozpraszało naszej uwagi.
Nawet w sytuacjach rozdrażnienia zaangażujmy się w słuchanie wypowiedzi.
Parafraza jako przyjazne narzędzie komunikacji
Starsi ludzie często czują się wyalienowani, niezrozumiani, i to wtedy się zamykają, przez co trudno się z nimi porozumieć. Jedną z możliwości pokazania im, że są słuchani z szacunkiem i uwagą, jest parafraza.
Parafraza to mówienie o tym, co mówi nasz rozmówca, własnymi słowami, bez naśladowania go i powtarzania jego sformułowań oraz unikania rad, perswazji, tłumaczeń, zarzutów, a także wartościowania jego wypowiedzi w kategoriach [...]
