Prof. dr hab. n. med. Krystyn Sosada: W życiu sprzyja mi szczęście
Prof. dr hab. n. med. Krystyn Sosada, chirurg, przewodniczący Komisji Bioetycznej przy Śląskiej Izbie Lekarskiej, zdradza, dlaczego wybrał zawód chirurga i jak stworzył kierunek ratownictwo medyczne oraz przedmiot medycyna ratunkowa dla studentów stomatologii.
Prof. dr hab. n. med. Krystyn Sosada; fot. J. Stec
Jest Pan specjalistą w zakresie chirurgii ogólnej, nie jest Panu obca również dziedzina medycyny ratunkowej. Jakie motywy kierowały Panem Profesorem w wyborze drogi zawodowej?
Już w liceum wiedziałem, że jeśli pójdę na medycynę, to będę chirurgiem. Trudno to logicznie wytłumaczyć. Może dlatego, że w tym czasie przeczytałem pasjonującą książkę Williama A. Nolena Jak zostałem chirurgiem, w której opisano proces kształtowania się osobowości chirurga w spartańskich warunkach pracy w nowojorskim szpitalu dla biednych, przekształcanie się młodego, niedoświadczonego stażysty w odpowiedzialnego, sprawnego chirurga. Zawsze interesowała mnie biologia. Poza tym lubię podejmować nowe wyzwania, a takich w chirurgii nie brakuje. A co do medycyny ratunkowej, to przypadek w moim życiu zawodowym. Teraz mogę powiedzieć, że szczęśliwy, aczkolwiek na początku tej przygody, 19 lat temu, kiedy tworzono medycynę ratunkową, tak nie myś...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...