Wybrane techniki opracowywania zmian próchnicowych u dzieci – przegląd piśmiennictwa
TITLE: Selected procedures of dental caries treatment – a review of the literature
STRESZCZENIE: Praca ma na celu przedstawienie alternatywnych do klasycznej (mechaniczno-rotacyjnej) metod leczeniazmian próchnicowych zębów mlecznych i stałych. Przedstawione techniki mają doskonałe zastosowanie w przypadku leczenia dzieci, osób z dentofobią, jak również pacjentów niepełnosprawnych, gdyż opierają się na zasadzie stomatologii minimalnie interwencyjnej. Są one mało inwazyjne i powodują mniejszy dyskomfort oraz mniej nieprzyjemnych odczuć bólowych podczas opracowywania ubytków. Pomagają także kontrolować chorobę próchnicową.
SŁOWA KLUCZOWE: stomatologia dziecięca, minimalnie inwazyjne leczenie stomatologiczne
SUMMARY: The aim of the paper is to present the procedures of the caries treatment of both primary and permanent teeth that are an alternative to conservative (surgical) treatment. The presented techniques can be successfully applied in the case of children, people with dental phobia and disabled patients as they rely on minimal intervention dentistry. Not only are they less invasive, but also minimise discomfort and unpleasant pain in the process of cavity instrumentation. Moreover, the methods help control dental caries.
KEYWORDS: paediatric dentistry, Dental Atraumatic Restorative Treatment
Współczesna koncepcja postępowania stomatologicznego w leczeniu zmian próchnicowych opiera się na zasadach stomatologii minimalnie inwazyjnej. Istotną kwestią jest takie opracowanie ogniska próchnicowego, by maksymalnie oszczędzić tkanki zmineralizowane. Wybór techniki leczenia jest indywidualny, zależy od planu postępowania, zaawansowania zmian próchnicowych i ich lokalizacji, stopnia dojrzałości szkliwa i zębiny oraz jakości współpracy z pacjentem i jego opiekunami, a także ich zaangażowania. Minimalnie interwencyjne podejście do leczenia ubytków próchnicowych [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!