Wymagający pacjent - z myślą o wymagającym pacjencie
Reklama

Z myślą o wymagającym pacjencie

O działaniach i staraniach, aby komfort pacjentów był jak największy, z lek. stom. Katarzyną Łukasik-Fąferko, dypl. hig. stom. Anną Raab, dypl. hig. stom. Karoliną Brych oraz lek. stom. Wojciechem Fąferko z zespołu Centrum Implantologii i Ortodoncji Dentim Clinic z Katowic rozmawiała Anna Olszewska-Adamowicz.

Fot. A. Larisz

Wpływ na poczucie bezpieczeństwa i bezstresowe leczenie pacjentów ma nie tylko wysoce wyspecjalizowany personel, który wykonuje zabiegi zgodnie z procedurami, ale również to, że panuje tu bardzo przyjazna atmosfera. Czy mogą nam Państwo zdradzić, jak stworzyć tak komfortowe warunki pracy a co za tym idzie miłą i przyjazną atmosferę dla pacjentów podczas kompleksowego i często długoterminowego leczenia?

Wojciech Fąferko: Jednym z podstawowych elementów, które wpływają na samopoczucie pacjenta, jest indywidualne podejście do każdej osoby i problemu, z którym się zgłasza. Musimy mieć świadomość tego, że każdy z nas jest inny, wyjątkowy i na takie traktowanie też zasługuje.

Kolejnym ważnym elementem jest opieka. Pacjent wie, że w trakcie leczenia obdarzamy go 24-godzinną opieką, w każdym momencie może się z nami skontaktować w celu natychmiastowej porady czy interwencji. Staramy się stworzyć klimat miejsca, które będzie kojarzyło się bardziej z pobytem u troskliwej cioci niż szpitalem.

Katarzyna Łukasik-Faferko: W naszej klinice personel wie, że rozmowa z pacjentem jest równie ważna jak leczenie, dlatego przede wszystkim słuchamy, a dopiero później podejmujemy działania doprowadzające pacjenta do nieustannego uśmiechu. Nie ukrywam, że zgrany, lubiący ze sobą pracować zespół to połowa sukcesu. Pacjent otoczony zrelaksowanym i uśmiechniętym zespołem sam zaczyna czuć się dobrze.

PRZECZYTAJ WSZYSTKIE WYWIADY DOSTĘPNE NA PORTALU

W dzisiejszych czasach bez internetu i języków obcych można by powiedzieć „ani rusz…”. Jak Państwo oceniają system, który u Was funkcjonuje, e-rejestracja? Czy to dobry sposób organizacji pracy, czy pacjenci również z zagranicy chętnie korzystają z takiej możliwości umawiania wizyt?

Karolina Brych: Istnienie internet uczy znajomość języków w obecnych czasach poszerza możliwości człowieka,dlatego my również staramy się sprostać tym wymaganiom,wprowadzając chociażby właśnie e-rejestrację. Dzięki niej pacjent ma możliwość umówienia terminu z każdego miejsca na ziemi, nie ponosząc dodatkowych kosztów związanych z komunikacją. Już wiele razy sprawdziła się ona u osób głuchoniemych,umożliwiając szybki i bezstresowy kontakt z naszym gabinetem. Dzięki e-rejestracji przepływ informacji jest szybszy i precyzyjniejszy niż podczas rozmowy telefonicznej.Wprowadziliśmy także innowacyjny eGabinet, dzięki któremu pacjent w ramach bezpłatnej konsultacji online może wysłać do nas zdjęcie swojego uzębienia, a lekarz przed komputerem dokonuje wstępnej analizy problemu.

W leczeniu ortodontycznym, implantologicznym i protetycznym nieodzowna jest higienizacja oraz profilaktyka. Jak Panie oceniają rolę higienistki? Jakie są możliwości rozwoju dla higienistek?

Anna Raab: Powodzenie leczenia implantologicznego, protetycznego jest uzależnione między innymi od stanu higieny pacjenta. W naszym gabinecie kładziemy duży nacisk na zabiegi higienizacyjne oraz profilaktyczne,uświadamiając pacjentom to, że przy prawidłowych nawykach przedłużają żywotność uzębienia,wszczepów, prac protetycznych itp. Higienistki stomatologiczne stają się standardem w gabinetach,szczególnie w tych nowoczesnych,oferujących kompleksowe usługi na wysokim poziomie. Higienistka jest osobą profesjonalnie przygotowaną do pracy z pacjentem. Jej współpraca z lekarzem zapewnia pozytywne efekty w trakcie leczenia i po jego zakończeniu.

Każda osoba pracująca na stanowisku higienistki powinna sukcesywnie podnosić swoje kwalifikacje, pozawalają na to liczne szkolenia praktyczne i teoretyczne, oczywiście nie można zapomnieć o praktyce (gabinet higienizacji), bo w końcu to ona czyni mistrza.

Praca w Dentim Clinic to marzenie wielu asystentek i higienistek. Jakie rady mają Państwo dla osób starających się o pracę w gabinetach na tak wysokim poziomie? Czego oczekuje się od kandydatek, aby później sprostały zadaniom, które czekają je w codziennej pracy?

W.F.: Szczególnie ważne są wiedza i doświadczenie, ale nie mniej niż umiejętność pracy zespołowej i podejście do pacjenta. Istotnym czynnikiem w naszym gabinecie jest rozwój i doskonalenie umiejętności. Stawiamy na postęp i chcemy, by nasze usługi rozwijały się w kierunku jak najwyższego poziomu.

K.Ł.F.: Szanujemy naszych pacjentów i ich komfort jest dla nas najważniejszy. Dziewczyny powinny więc charakteryzować się wysoką kulturą osobistą połączoną z nienaganną aparycją. Po spełnieniu tych kryteriów będzie nam niezwykle miło powitać przyszłe kandydatki do pracy w naszym zespole.

Oprócz leczenia estetycznego, dla którego zgłasza się większość pacjentów, podejmują się Państwo również bardzo ważnego problemu, jakim jest diagnostyka raka jamy ustnej. Co Was skłoniło do takich działań?

A.R.: Dla naszego gabinetu rozpoznanie i leczenie raka jamy ustnej jest tak samo ważne jak leczenie próchnicy. Większość zmian zdiagnozowanych we wczesnym stadium jest uleczalne. Pacjent ma możliwość w szybki, łatwy i bezbolesny sposób zdiagnozować ewentualne zmiany bądź profilaktycznie upewnić się o ich braku. Staramy się działać w kierunku profilaktyki, dlatego uświadamiamy pacjentom słuszność wykonania badania. W 2011 roku realizowaliśmy m.in. kampanię „Stop rakowi jamy ustnej”, obejmując profilaktyką wszystkich pacjentów.

W jaki sposób radzą sobie Panie z małymi pacjentami? Higienistki i asystentki często czują się „sparaliżowane”, kiedy mali pacjenci zachowują się nieprzewidywalnie. Panie mają wsparcie w programie adaptacyjnym wdrożonym przez cały zespół w klinice. Czym charakteryzuje się wizyta adaptacyjna?

K.B.: Dla nas jako higienistek czy asystentek nieprzewidywalne zachowanie dzieci nie jest niczym nowym. Nasze doświadczenie w tej kwestii pomaga nam opanować strach małych pacjentów. W tym celu każdy mały pacjent zapraszany jest w naszej klinice na tzw. wizytę adaptacyjną,podczas której w miłej atmosferze przełamuje strach przed tym, co dzieje się w gabinecie. Dzieci stają się bardziej wyluzowane, mniej strachliwe i otwarte. Motywacją jest nagroda,którą mały pacjent otrzymuje po udanej wizycie. Taka wizyta pozwala dziecku poznać lekarza, zaprzyjaźnić się z nim i gabinetem. Wizyta adaptacyjna w żadnym wypadku nie wiąże się z leczeniem, ma wzbudzić w dziecku ciekawość, zachęcić do dalszego odkrywania ząbków.

SPRAWDŹ WSZYSTKIE PRODUKTY DOSTĘPNE W NASZYM SKLEPIE INTERNETOWYWM

Startowali Państwo z akcją „SUPERBOHATEROWIE dbają o zęby”, której celem jest zachęcenie rodziców, aby jak najwcześniej rozpoczynali wizyty kontrolne swoich pociech. Czy akcja zachęciła rodziców do wizyt z dziećmi?

A.R.: Tak, zachęciła. Akcje jak tanie tylko uświadamiają rodzicom,że dbanie o zęby najmłodszych to konieczność, ale pomagają naszym pociechom oswoić się z gabinetem i stomatologiem. Najnowsze metody leczenia u dzieci pozwalają na bezbolesny jego przebieg, problem tkwi w rodzicach, którzy często zniechęcają swoje pociechy, sami nie zdając sobie do końca z tego sprawy. I tutaj wkraczamy my, m.in. z takimi właśnie eventami, pozwalającymi spojrzeć na stomatologa z nieco innej strony, bardziej przyjaźnie.

Takie akcje są konieczne. Wciąż niewielu rodziców zdaje sobie sprawę z istnienia wizyt adaptacyjnych. Korzysta z nich zaledwie 4-5 proc. rodziców. To niewiele. Taką akcją jak „Superbohaterowie” chcemy stopniowo wychowywać pokolenie wolne od strachu przed dentystą, dbające o zęby, znające zasady higieny. Warunek jest jeden, takie akcje nie mogą być jednorazowe, muszą stać się częścią gabinetu i jego działania.

Reklama

Ortodoncja w praktyce

Prowadzę własną działalność

Reklama
Reklama

Sklep

Profilaktyka i ergonomia stomatologiczna – wybrane zagadnienia

Profilaktyka i ergonomia stomatologiczna – wybrane zagadnienia

209,00

zł brutto

Kup teraz
Dental ZAGADKI: sprawdź swoją wiedzę (e-book)

Dental ZAGADKI: sprawdź swoją wiedzę (e-book)

50,00

zł brutto

Kup teraz
Zasady racjonalnej mechaniki

Zasady racjonalnej mechaniki

999,00

zł brutto

Kup teraz
Sztuka i rzemiosło cz. IV

Sztuka i rzemiosło cz. IV

160,00

zł brutto

Kup teraz
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.