Zarządzanie jakością w ochronie radiologicznej w gabinecie stomatologicznym
Jakość wykonywanej pracy – dostarczanych wyrobów czy świadczonych usług – a więc wszystko to, co przez lata traktowaliśmy jako niekonieczny luksus, w dzisiejszych czasach staje się wymogiem rynku. Powszechna stała się zasada spełniania potrzeb i oczekiwań klienta.
Mówiąc o jakości w jednostkach świadczących usługi w zakresie ochrony zdrowia, najczęściej mamy na myśli kontakt pacjenta z lekarzem i wykonywanie niezbędnych badań. Usługi medyczne są specyficznym rodzajem usług, gdyż ich wykonywanie oddziałuje w sposób istotny na zdrowie pacjenta. Jest więc oczywiste, że podstawowymi kryteriami powinny być zapewnienie bezpieczeństwa i minimalizacja ryzyka popełnienia błędu. Pojęcie jakości zaczyna nabierać większego znaczenia także ze względu na zmiany organizacyjne systemu ochrony zdrowia, nowe technologie i postęp wiedzy medycznej, w tym rewolucyjny wręcz postęp w zakresie metod diagnostycznych. W gabinetach stomatologicznych coraz powszechniejsze staje się wykorzystanie promieniowania rentgenowskiego w rutynowych procesach diagnostyczno-leczniczych. Skutkuje to wzrostem narażenia personelu i pacjentów na działanie promieniowania jonizującego, więc zasadnicze znaczenie ma stała kontrola jakości w ochronie radiologicznej. Umożliwia ona wychwycenie potencjalnie mogących wystąpić nieprawidłowości, zapobieganie im oraz modyfikację procesu diagnostyczno-leczniczego w taki sposób, aby powodował jak najmniejsze obciążenie promieniowaniem zarówno pacjenta, jak i personelu.
Już około 1750 r. p.n.e. w Kodeksie Hammurabiego znajdujemy zapisy dotyczące uregulowań w zakresie odpowiedzialności wytwórcy za skutki spowodowane wadami jego wyrobu. Dowodzi to, że człowiek od dawna zastanawiał się nad kwestią korzyści płynących z poprawnie wykonanej pracy oraz konsekwencjami braku jakości. Przez lata pojęcie jakości, a ściśle jej braku, kojarzone było [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!