100 000 dzieci z całej Polski przeszkolonych z higienizacji
20 marca, w Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej, firma Mars Polska oraz Polski Czerwony Krzyż oficjalnie zakończyły 7. edycję ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”. W ramach akcji blisko 100 000 uczniów z 680 szkół podstawowych i placówek oświatowo-wychowawczych wzięło udział w specjalnych lekcjach. Podczas zajęć dowiedzieli się jak zapobiegać próchnicy oraz dbać o zdrowy i piękny uśmiech. Program wspierany był przez partnerów merytorycznych i ambasadorkę – Magdalenę Różczkę.
„Dziel się Uśmiechem” realizowany jest w polskich szkołach już od 7 lat. Jego organizatorzy, przy stałym wsparciu merytorycznym ekspertów z Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego i Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej, dbają o to, aby kolejne pokolenia dzieci zdobywały wiedzę jak prawidłowo dbać o higienę jamy ustnej. Wszyscy uczniowie objęci programem otrzymali dopasowane do wieku materiały edukacyjne oraz zestawy do pielęgnacji zębów, składające się z pasty i szczotki oraz bezcukrowej gumy do żucia.
7. edycja w nowej odsłonie
Ambasadorką, trwającej od września 2019 roku, kolejnej odsłony programu była Magdalena Różczka. Aktorka pomagała aktywnie budować świadomość problemu próchnicy oraz tego, jak w prosty sposób prawidłowo dbać o zęby. Aby wzmocnić zaangażowanie szkół organizatorzy przeprowadzili też konkurs plastyczny z atrakcyjnymi nagrodami. Polegał on na przygotowaniu plakatu promującego tematykę i główne przekazy ”Dziel się Uśmiechem”.
Łącznie
w całej Polsce w akcji udział wzięło blisko 100 000 uczniów. Wśród
województw pierwsze miejsce zajęło województwo śląskie (12 474 uczniów),
na drugim znalazło się warmińsko-mazurskie (10 251), a na trzecim
wielkopolskie (9075).
– Chociaż program realizujemy już od
wielu lat również w tym roku zaangażowanie szkół i placówek
oświatowo-wychowawczych mile nas zaskoczyło. Mam na myśli nie tylko
prace wysyłane na konkurs, ale także wewnętrze inicjatywy prowadzone
przez szkoły. W organizację lekcji włączyli się nauczyciele, szkolni
pedagodzy, stomatolodzy, czy pielęgniarki i higienistki, a często
również rodzice. Dzieci szykowały gazetki, organizowały własne konkursy i
przygotowywały prezentacje – mówi Małgorzata Szukała, Kierownik działu promocji i pozyskiwania dochodów w Biurze Zarządu Głównego Polskiego Czerwonego Krzyża.
– Dla Polskiego Czerwonego Krzyża, jako współorganizatora tej akcji, to
wielki powód do dumy. Od 100 lat, czyli od początku naszego istnienia,
zabieramy głos w ważnych dla społeczeństwa tematach, a higiena jamy
ustnej niewątpliwie takim jest.
Próchnica to nie żarty…
… ale nauka o dbaniu o zdrowie zębów nie musi być nudna! Odpowiednio poprowadzone zajęcia i wiedza przekazywana w kreatywny sposób pomagają wykształcić prawidłowe nawyki związane z higieną jamy ustnej czy żywieniem. Jak pokazują dane udostępnione przez Ministerstwo Zdrowia, pracy do wykonania jest jeszcze bardzo dużo, bowiem 82% sześciolatków i 86% dziesięciolatków ma próchnicę (1).
– Wśród najważniejszych przyczyn, które mają wpływ na tak dużą skalę występowania próchnicy wśród dzieci są rzadkie kontrole u dentysty, powszechne przekonanie, że zębów mlecznych nie warto leczyć, czy po prostu zbyt mała wiedza na temat podstawowych zasad profilaktyki – komentuje prof. Dorota Olczak-Kowalczyk, konsultant krajowy w dziedzinie stomatologii dziecięcej oraz Prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej. – Program „Dziel się Uśmiechem” od lat edukuje nie tylko dzieci, ale także ich rodziców i opiekunów i zwraca uwagę na to, że odpowiednio zadbane zęby wpływają na stan zdrowia całego organizmu.
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Skostnienie stawu skroniowo-żuchwowego jako następstwo przeoczonego złamania kłykcia żuchwy u dziecka
Słowa kluczowe: skostnienie stawu skroniowo-żuchwowego, złamanie kłykcia żuchwy, tomodensytometria Keywords: temporomandibular joint ankylosis, fracture of the mandibular condyle, tomodensitometry Streszczenie: Skostnienie stawu skroniowo-żuchwowe...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Aparaty nakładkowe i miniimplanty ortodontyczne w leczeniu zgryzu przewieszonego u dorosłych
Słowa kluczowe: zgryz przewieszony, miniimplanty, nakładki Keywords: scissor bite, miniscrews, aligners Streszczenie: Zgryz przewieszony nie ulega samoistnej korekcji. Stopniowo pogarsza się w wyniku nadmiernego wyrzynania się zębów, negatywnie wp...