Asertywna komunikacja w trudnych sytuacjach pomiędzy technikiem
Reklama

Wyszukaj w serwisie

Asertywna komunikacja w trudnych sytuacjach pomiędzy technikiem a lekarzem stomatologiem

Przyjmowanie krytyki, z którą się nie zgadzamy

Przykład

Krytyka lekarza: Pracuje pan na materiałach niskiej jakości. Oszczędza pan na jakości. Powinien pan opuścić ceny.

Pożądana asertywna odpowiedź technika: Nie zgadzam się. Pracuję na dobrych, sprawdzonych materiałach firmy X.

Niepożądana agresywna odpowiedź technika: Nie ma pani racji i sama pani oszczędza na materiałach w swoim gabinecie.

Komentarz

Przykład ten ilustruje różnicę między zwrotem „nie zgadzam się” a „nie ma pani racji”. Pierwszy jest postawieniem granicy i wyrażeniem swojego zdania z szacunkiem wobec drugiej osoby, bez jej atakowania. Natomiast drugi komunikat ma znamiona wartościowania tego, czy ktoś ma rację, czy nie i może być początkiem dyskusji, która wywoła konflikt.

Jeśli osoba krytykująca, np. lekarz, dalej wyraża swoje negatywne opinie, możemy zastosować znaną już nam technikę zdartej płyty, czyli na każdy kolejny zarzut czy argument przeciwko nam odpowiadać stwierdzeniem: „nie zgadzam się”. W ten sposób, nie tłumacząc się, sygnalizujemy, że nie chcemy rozwijać tematu.

Przyjmowanie krytyki, z którą się zgadzamy

Krytyka lekarza: Jest pan spóźnialski, ciągle się pan spóźnia z realizacją zlecenia.

Pożądana postawa asertywna technika: Zgadzam się z panią. Dziś spóźniłem się ze zleceniem, za co [...]

Ten materiał dostępny jest tylko dla użytkowników
którzy są subskrybentami naszego portalu.
Wybierz pakiet subskrypcji dla siebie
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Masz aktywną subskrypcję?
Nie masz jeszcze konta w serwisie? Dołącz do nas
Reklama
Reklama
Poznaj nasze serwisy