Czy stres dotyczy przyszłych stomatologów? Badanie studentów różnych lat kierunku lekarsko-dentystycznego
Cel
Celem pracy było porównanie poziomu stresu związanego z procesem edukacji, egzaminowaniem oraz podczas wykonywania procedur stomatologicznych wśród studentów różnych lat kierunku lekarsko-dentystycznego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
Materiały i metody
Do przeprowadzenia badania wykorzystano komplet ankiet:
- PSS 10 – określającą poziom odczuwanego stresu i pozwalającą na ocenę ogólnego jego poziomu niezależnie od przyczyny. Zawierała ona 10 pytań odnoszących się do subiektywnych odczuć związanych ze zdarzeniami osobistymi, a także z zachowaniami w sytuacjach stresowych i ze sposobami radzenia sobie z nimi (14).
- MINI-COPE – służącą do oceny metod radzenia sobie ze stresem (14).
- Dwie ankiety autorskie:
– pierwsza składała się z 14 pytań
dotyczących poziomu stresu związanego z przeprowadzaniem przez
studenta procedur stomatologicznych (m.in.: wywiad, badanie,
podanie znieczulenia, doczyszczenie głębokiego ubytku oraz różne
etapy leczenia endodontycznego); na końcu ankiety respondenci
mogli wybrać najlepszy według nich sposób łagodzenia odczuwanego
stresu;
– druga z omawianych ankiet autorskich
składała się z 29 pytań i oceniała wpływ czynników
środowiskowych na poziom stresu.
Grupa badawcza składała się z: 71 studentów III roku, 93 studentów IV roku i 94 studentów V roku, co łącznie dało grupę w postaci 258 studentów (ryc. 1). Kobiety stanowiły 70,2%, ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...