Czy stres dotyczy przyszłych stomatologów? Badanie studentów różnych lat kierunku lekarsko-dentystycznego
Wśród adeptów stomatologii wyraźnie można zaobserwować tendencję spadkową poziomu stresu podczas wykonywania procedur medycznych wraz z upływem kolejnych lat studiów. Ma to związek ze zdobywanym doświadczeniem, z wprawą i wiedzą. Do podobnych wniosków doszli autorzy poruszający problematykę stresu podczas wykonywania pierwszej odbudowy zęba po leczeniu zachowawczym (27). Tezę tę potwierdza także badanie oceniające m.in. poziom stresu podczas wykonywania znieczulania niewspółpracującemu dziecku; w tym przypadku tendencja spadkowa wystąpiła między następującymi grupami: studentami, lekarzami dentystami, specjalistami z zakresu pedodoncji (28).
Podsumowując, można stwierdzić, że stomatolodzy jako grupa zawodowa są narażeni na wysoki poziom stresu już od rozpoczęcia studiów. W związku ze szkodliwym wpływem stresu na zdrowie psychiczne i fizyczne nie wolno ignorować jego objawów. W celu redukcji napięcia należy wprowadzić zmiany w stylu życia, a gdy sytuacja tego wymaga, zasięgnąć pomocy psychologa.
Wnioski
Studenci stomatologii w trakcie studiów narażeni są na wysoki poziom stresu. Poziom stresu związany z wykonywaniem procedur medycznych obniża się wraz z tokiem studiów, ze zdobywaną wiedzą i z doświadczeniem, przy zachowaniu podobnego nasilenia stresu ogólnego.
Stres związany z wykonywaniem zabiegów stomatologicznych może być redukowany przez asystentów prowadzących zajęcia kliniczne dzięki dokładnym pokazom procedur.
Głównym źródłem stresu dla osób kształcących się w trakcie całego procesu edukacji są egzaminy i klasyfikowanie.
dr n. med. Katarzyna Mocny-Pachońska, prof. dr hab. Marta Tanasiewicz - Śląski Uniwersytet Medyczny Wydział Lekarski z Oddziałem Lekarsko-Dentystycznym
Katedra Stomatologii Zachowawczej z Endodoncją ŚUM
41-902 Bytom, Pl. Akademicki 17
kierownik Katedry: prof. dr hab. Marta Tanasiewicz
Jakub Rydzak, Marek Wroński [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!