Dr hab. n. med: Anna Wojtaszek-Słomińska. Ortodontycznie znaczy interdyscyplinarnie
Ortodoncja jest dziedziną wymagającą współpracy niemal wszystkich specjalizacji stomatologicznych. O jej interdyscyplinarności, problemach z pacjentami oraz sprzecznościach w refundacji leczenia z dr hab. n. med. Anną Wojtaszek-Słomińską, kierownikiem Katedry i Zakładu Ortodoncji Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, rozmawiała Daria Dirks-Koźlik.
Pani docent specjalizuje się w dziedzinie ortodoncji, łącząc kierowanie Zakładem Ortodoncji GUM z praktyką kliniczną. Czy praca naukowo-dydaktyczna i praktyka kliniczna stanowią dobre uzupełnienie? Czy któryś aspekt Pani działalności zawodowej jest być może istotniejszy?
Ortodoncja jest dziedziną medycyny, która zaliczana jest do nauk stosowanych, co oznacza, że jest dziedziną kliniczną. W ortodoncji trudno jest oddzielić działalność naukową od kliniki, ponieważ obie formy naszej działalności się nawzajem uzupełniają. Praca z pacjentem jest konieczna, ponieważ weryfikuje to wszystko, z czym się zapoznajemy w trakcie pracy naukowej. Dopóki nowości technologiczne czy innowacje kliniczne nie są sprawdzone w praktyce, nie będziemy znać ich prawdziwej wartości klinicznej. W ortodoncji, jak w innych dziedzinach medycyny, klinika i nauka stanowią całość. Nawzajem się uzupełniają. Postęp w ortodoncji jest możliwy dzięki współpracy z dziedzinami medycyny stricte naukowymi, zajmującymi się badaniami podstawowymi, które służą lekarz...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...