Komunikacja międzyludzka w gabinecie dentystycznym
Komunikacja międzyludzka jest nam potrzebna, by żyć i dobrze funkcjonować. To jest niepodważalne, wielokrotnie udowodnione przez psychologów, socjologów, ekonomistów, lekarzy – zarówno naukowców, jak i praktyków. Dobre komunikowanie się ludzi ze sobą warunkuje nawet długość naszego życia.
Niektórzy praktycy stomatologii dodają, że ci spośród pacjentów, którzy są bardziej komunikatywni, bywają – i owszem – trudnymi pacjentami, ale łatwiej się z nimi porozumieć niż z osobami zamkniętymi w sobie. Podobnie jest z asystentkami-higienistkami czy recepcjonistkami – lekarzom znacznie łatwiej jest pracować z osobą, która komunikuje się, niż z osobą, która komunikacji unika.
Każdy pacjent jest inny
John Stewart (redaktor książki „Mosty zamiast murów”) uważa, że różnimy się od siebie i jeśli chcemy się z ludźmi komunikować, trzeba o tych różnicach pamiętać. Przenosząc tę zasadę do gabinetu dentystycznego: każdy pacjent – klient gabinetu ma pewne wyróżniki, będąc osobą wchodzącą w relacje z innymi:
- Każdy pacjent-klient jest wyjątkową, niewymienną częścią sytuacji komunikacyjnej.
- Pacjent jest kimś więcej niż tylko kombinacją obserwowalnych, mierzalnych elementów. To, co mierzalne, nazywamy „uczuciami”, „emocjami” lub „duchem”.
- Pacjenci mogą wybierać. Mogą wybierać (filtrować) swoje reakcje, zamiast po prostu reagować. Dlatego nie zawsze wiadomo, z jakiego powodu pacjent np. milczy: jest zły, niepewny czy nie ma ochoty się komunikować.
- Pacjenci są refleksyjni. Są świadomi nie tylko tego, co ich otacza, mogą być świadomi także własnej świadomości. Wiedzą, że są klientem, mają prawo do wyboru dentysty, są poddawani zabiegowi, stresują się itp.
- Pacjenci są „adresowalni”, co oznacza, że moż...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...