Kontrola wewnętrzna w podmiotach leczniczych udzielających świadczeń w obszarze stomatologii
Zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. Nr 234, poz. 1570 z późn. zm.) kierownicy podmiotów leczniczych lub inne osoby udzielające świadczeń zdrowotnych są obowiązani do podejmowania działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych, w tym realizacji kontroli wewnętrznej.
Szczegółowo powyższy obowiązek opisuje Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 maja 2010 r. w sprawie zakresu, sposobu i częstotliwości prowadzenia kontroli wewnętrznej w obszarze realizacji działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych (Dz.U. Nr 100, poz. 646). Obowiązek ten dot yczy wszystkich świadczeniodawców w rozumieniu art. 5 pkt 41 lit. a i b Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r., Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.), a więc zarówno podmiotów wykonujących działalność leczniczą w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej (1), jak i osób fizycznych innych niż ww., które uzyskały fachowe uprawnienia do udzielania świadczeń zdrowotnych i udzielają ich w ramach wykonywanej działalności gospodarczej.
Rozporządzenie (2) nakłada na świadczeniodawców szereg obowiązków, w tym określa m.in. zakres kontroli wewnętrznej. W przypadku świadczeniodawców wykonujących świadczenia poza zakładami opieki zdrowotnej, a więc m.in. osób prowadzących praktykę zawodową stomatologiczną, zakres kontroli jest znacznie ograniczony. Obejmuje on analizę oraz weryfikację procedur stosowanych w celu zapobieżenia szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych oraz dokumentację ich realizacji i dotyczy wyłącznie udzielanych świadczeń.
[...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!