Leczenie kanałowe jedno- czy wielowizytowe – przegląd piśmiennictwa
Title: One- or multiple-visit endodontic treatment – a review of the literature
Słowa kluczowe: leczenie jednowizytowe, endodoncja
Keywords: one-visit treatment, endodontics
Streszczenie: Podstawowe zasady leczenia kanałowego pozostają niezmienione na przestrzeni lat. Zmianie ulegają natomiast opinie na temat skuteczności leczenia jedno- i wielowizytowego. Opatrunek wewnątrzkanałowy jest konieczny w określonych sytuacjach klinicznych. Postęp w stosowanych materiałach i sprzęcie umożliwia przeprowadzenie procedur w trakcie jednej wizyty. Celem pracy jest przedstawienie, na podstawie piśmiennictwa, opinii na temat skuteczności leczenia jedno- i wielowizytowego w różnych sytuacjach klinicznych. Według badaczy pozytywne wyniki leczenia można uzyskać zarówno podczas leczenia jednowizytowego, jak i wielowizytowego.
Summary: The basic rules of root canal treatment are unchanged over the years. On the other hand, opinions about the effectiveness of one- and multi-visit treatment are changing. Intra-canal temporary filling is necessary in certain clinical situations. Progress in the materials and equipment allows to carry out procedures on one visit. The aim of the study is to present, the opinions on the effectiveness of single- and multi-visit treatment in various clinical situations, based on the review of literature. According to the researchers, positive treatment results can be obtained both during the one-visit and multi-visit treatment.
Główne wskazania do leczenia kanałowego to: nieodwracalne zapalenie miazgi, martwica miazgi, choroby tkanek okołowierzchołkowych. Sukces leczenia endodontycznego charakteryzuje się brakiem objawów klinicznych (ból, obrzęk, przetoka) ze strony leczonego zęba oraz prawidłowym obrazem przyzębia okołowierzchołkowego w ocenie radiologicznej. Powodzenie leczenia kanałowego zależy od wielu czynników związanych zarówno ze stanem zęba [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!