Leczenie zespołowe ortodontyczno-protetyczne u pacjentki z wadą szkieletową klasy III – opis przypadku
TITLE: Interdisciplinary treatment approach in a patient with a skeletal class III malocclusion – a case report
STRESZCZENIE: W pracy przedstawiono wielospecjalistyczne leczenie pacjentki, która zgłosiła się w celu poprawy estetyki uśmiechu. Z powodu wady zgryzu i zaburzeń zwarcia konieczne było przygotowanie ortodontyczne przed leczeniem protetycznym.
SŁOWA KLUCZOWE: ortodoncja, protetyka, korony, okluzja, wady zgryzu, DSD, stomatologia estetyczna
SUMMARY: The paper presents interdisciplinary treatment in a patient who visited our dental office to have her smile aesthetics improved. Due to complex malocclusion and functional problems, orthodontic treatment was necessary before prosthodontic rehabilitation.
KEYWORDS: orthodontics, prosthodontics, crowns, occlusion, malocclusion, DSD, aesthetic dentistry
Leczenie zespołowe w stomatologii staje się standardem i koniecznością. Pacjenci, zgłaszając się do lekarza dentysty, oczekują kompleksowej opieki medycznej, zarówno w zakresie profilaktyki, jak i wykonywania zaawansowanych zabiegów stomatologicznych. Współczesna protetyka stomatologiczna, dzięki szybkiemu rozwojowi materiałoznawstwa, pozwala wykonywać uzupełnienia o wysokiej estetyce i dużej wytrzymałości, a cyfryzacja procedur pomaga lekarzowi świadczyć usługi dobrze zaplanowane (1, 2). Jednakże rehabilitacja pacjentów z wieloma problemami stomatologicznymi wymaga dużej motywacji pacjenta do leczenia, a proces jest wieloetapowy przy zaangażowaniu lekarzy kilku specjalności.
Przedmiotem artykułu jest możliwość leczenia protetycznego pacjentów, u których istniejące warunki zwarciowe uniemożliwiają estetyczne i minimalnie inwazyjne leczenie protetyczne. Terapia wieloetapowa pozwala na łatwiejszą adaptację pacjenta do nowych warunków zgryzowych oraz stabilniejszy rezultat końcowy (3).
Opis przypadku
Pacjentka M.K., lat 50, zgłosiła się [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!