MDR – nowe przepisy dotyczące zakazu reklamy wyrobów medycznych. Co wolno, a czego lepiej unikać w komunikacji z pacjentem?
1 stycznia 2023 r. weszły w życie nowe regulacje dotyczące prawa reklamy wyrobów medycznych (MDR). Wiąże się to z dużą obawą przedsiębiorców prowadzących podmioty medyczne. W stosunku do nowych wytycznych jest wiele wątpliwości. Prawnicy różnie interpretują treść Ustawy z 7 kwietnia 2022 roku, która zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2023 r. Z dzisiejszego artykułu dowiedzą się Państwo, co wolno publikować w social mediach gabinetu stomatologicznego, a co jest kategorycznie zabronione.
Czym są wyroby medyczne?
Zgodnie z definicją wynikającą z ustawy, wyrób medyczny to „narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł (…) przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby (…)”. Mowa tu o niemalże wszystkich urządzeniach i preparatach stosowanych w stomatologii czy medycynie estetycznej (lasery, implanty, korony, licówki, kwas hialuronowy, stymulatory tkankowe itd.)
Czy w takim razie od tej pory nie można prowadzić reklamy w gabinecie?
Nic bardziej mylnego. Stomatolog prowadzący klinikę czy gabinet stomatologiczny jest w pierwszej kolejności przedsiębiorcą i ma prawo do reklamowania swojej działalności. Usługi w dalszym ciągu mogą być promowane, ale jako metody, technologie, bez stosowania nazw własnych, marek urządzeń i preparatów, co miało miejsce dotychczas. Zastanówmy się jeszcze nad określeniem, czym jest reklama. Co prawda ustawa tego nie definiuje, ale z przyjętych praktyk i orzecznictwa przyjmuje się, że: „Reklamą jest każda wypowiedź skierowana do potencjalnych konsumentów, [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!