MDR – nowe przepisy dotyczące zakazu reklamy wyrobów medycznych. Co wolno, a czego lepiej unikać w komunikacji z pacjentem?
1 stycznia 2023 r. weszły w życie nowe regulacje dotyczące prawa reklamy wyrobów medycznych (MDR). Wiąże się to z dużą obawą przedsiębiorców prowadzących podmioty medyczne. W stosunku do nowych wytycznych jest wiele wątpliwości. Prawnicy różnie interpretują treść Ustawy z 7 kwietnia 2022 roku, która zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2023 r. Z dzisiejszego artykułu dowiedzą się Państwo, co wolno publikować w social mediach gabinetu stomatologicznego, a co jest kategorycznie zabronione.
Czym są wyroby medyczne?
Zgodnie z definicją wynikającą z ustawy, wyrób medyczny to „narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł (…) przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby (…)”. Mowa tu o niemalże wszystkich urządzeniach i preparatach stosowanych w stomatologii czy medycynie estetycznej (lasery, implanty, korony, licówki, kwas hialuronowy, stymulatory tkankowe itd.)
Czy w takim razie od tej pory nie można prowadzić reklamy w gabinecie?
Nic bardziej mylnego. Stomatolog prowadzący klinikę czy gabinet stomatologiczny jest w pierwszej kolejności przedsiębiorcą i ma prawo do reklamowania swojej działalności. Usługi w dalszym ciągu mogą być promowane, ale jako metody, technologie, bez stosowania nazw własnych, marek urządzeń i preparatów, co miało miejsce dotychczas. Zastanówmy się jeszcze nad określeniem, czym jest reklama. Co prawda ustawa tego nie definiuje, ale z przyjętych praktyk i orzecznictwa przyjmuje się, że: „Reklamą jest każda wypowiedź skierowana do potencjalnych konsumentów, odnosząca się do towarów, usług, a także przedsiębiorcy oferującego towary...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Zastosowanie śruby wachlarzowej do szybkiej ekspansji podniebienia w odcinku przednim – opis przypadku
Zwężenie górnego łuku zębowego jest jednym z najczęstszych problemów, jakie lekarz ortodonta napotyka w swojej praktyce. Nieprawidłowość ta nierzadko dotyczy jedynie przedniego odcinka szczęki, przy zachowanej prawidłowej szerokości w zakresie zęb...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Optymalizacja estetyki szczęki w przypadku poważnie zniszczonego zęba z wykorzystaniem ruchu ortodontycznego i implantów zębowych
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie leczenia urazowego uszkodzenia lewego centralnego zęba siecznego szczęki poprzez odbudowę wału dziąsłowego, przeprowadzenie ruchu ortodontycznego i wszczepienie implantu.