Media społecznościowe Twojego gabinetu - dentalmaster.pl
Reklama

Wyszukaj w serwisie

Media społecznościowe Twojego gabinetu – które wybrać i w jaki sposób efektywnie prowadzić?

Przemyśl, w jakim wieku jest Twój pacjent? Jeśli chcesz adresować komunikację do osób po 30. roku życia – wybierz Facebook lub Instagram. Jeżeli nastawiasz się na młodego pacjenta – weź pod uwagę również TikToka, który cieszy się coraz większą popularnością i daje możliwość szybszego zwiększenia zasięgów w sposób organiczny. Kanał na YouTubie doradzam lekarzom stomatologom, którzy nastawieni są na budowanie własnej marki osobistej i szeroką edukację zdrowotną pacjentów/społeczeństwa.

W jaki sposób należy prowadzić media społecznościowe, żeby dawały zamierzony efekt?

Przede wszystkim należy to robić w sposób przemyślany. Obserwując wiele profilów gabinetów stomatologicznych, widzę podstawowe błędy – nieprzemyślane treści, mylenie grupy odbiorców (komunikat B2B zamiast B2C lub mieszanie treści), posługiwanie się językiem medycznym, który nie trafia do pacjenta. Brakuje również regularności, która jest bardzo ważna, a także określenia celów narracji z pacjentem. Tym, co przeszkadza, są liczne promocje i kody rabatowe, które na pewnym etapie odstraszają pacjentów. Można jednak wszystko w łatwy sposób uporządkować, trzymając się kilku kroków.

  1. Wspomniany wybór grupy docelowej, do której kierujemy przekaz.
  2. Właściwy dobór kanałów komunikacji.
  3. Określenie jasnych celów, wokół których planujemy tworzyć strategię marki za pośrednictwem social mediów. Mogą to być:

a) pozyskanie większej liczby obserwujących (co nie jest równoznaczne ze zwiększeniem liczby pacjentów),
b) budowanie zaangażowania wśród odbiorców (inicjowanie do reakcji, komentowania),
c) sprzedaż usług (poprzez kampanie reklamowe Facebook Ads),
d) budowanie wizerunku gabinetu stomatologicznego,
e) personal branding (marka osobista) lekarza stomatologa,
f ) remarketing stomatologiczny (Facebook Ads).

4. Kolejnym elementem jest stworzenie odpowiedniej identyfikacji marki. Zadbaj o logotyp, spójną identyfikację kolorystyczną czy charakterystyczne elementy, które pojawią się na grafikach. Te wszystkie materiały, łącznie z wykorzystanymi zdjęciami, są bardzo ważne. Ludzie są wzrokowcami: przeważnie najpierw patrzą na grafikę, czy ich zainteresuje. Dopiero w drugiej kolejności czytają treść wpisu. Dzięki wszystkim powyższym elementom pacjent, scrollując (przeglądając) media społecznościowe, od razu będzie kojarzył Twoje, gdyż tworzysz spójny wizerunek, co jest niezwykle istotne.
5. Ton komunikacji. Zastanów się, w jaki sposób chcesz być odbierany przez pacjenta? Czy Twoim celem jest stworzenie prestiżowego i luksusowego miejsca? A może wolisz pokazać miłą, rodzinną atmosferę i zachęcić, wskazując na to, że Twój gabinet jest otwarty dla różnych osób?
6. Do kogo chcesz adresować swoje treści? Jeśli do pacjenta – staraj się używać zrozumiałego języka. Zastanów się, co może ciekawić, na jakie pytania pacjenci szukają odpowiedzi? O jakie kwestie pytają podczas wizyt? Te wszystkie informacje stanowią pomysły na odpowiedni content. Spróbuj wejść w buty pacjenta. Nie sugeruj się tym, że dla ciebie dany temat jest prosty – jesteś ekspertem w swojej dziedzinie, więc to, co dla ciebie jest błahe, dla odbiorcy potrafi stanowić wielką niewiadomą. Jeżeli prowadzisz profil ukierunkowany pod budowanie swojej marki osobistej, również zastanów się, co chcesz uzyskać. Czy pokazać się wśród branży stomatologicznej jako ekspert, czy szkoleniowiec, za czym pójdą treści naukowe i ciekawe przypadki z praktyki lekarskiej. A może chcesz być ekspertem w oczach swoich pacjentów, pokazując im swoje dokonania, dorobek naukowy? Wszystko da się w sposób odpowiedni połączyć i zaplanować.
7. Stwórz odpowiednią strategię. Żeby komunikacja w social mediach była skuteczna, powinna być odpowiednio zaplanowana. Pomyśl o tym, ile jesteś w stanie publikować postów tygodniowo? W jakie dni? Przyzwyczaj odbiorców do stałych godzin publikacji. Które są najlepsze? Dobrze początkowo sprawdzać różne warianty, a następnie za pomocą statystyk oszacować, w jakim momencie twoi odbiorcy są najbardziej aktywni. Przemyśl, czy chcesz ograniczać się tylko do postów, a może spróbujesz relacji pokazujących życie gabinetu lub popularnych w ostatnim czasie rolek? Nie bój się nowości. Aktualne algorytmy pozytywnie odbierają video content, zwiększając ich zasięgi.
8. Zastanów się, czy jesteś w stanie przeznaczyć budżet reklamowy na rozwój swojego profilu. Będę szczera, aktualnie organiczne „rozkręcenie” konta wymaga długiej i mozolnej pracy (wyjątkiem jest TikTok, który „nie ścina” diametralnie zasięgów, pozwalając dotrzeć z treściami do większej liczby odbiorców). Facebook i Instagram przyzwyczaiły swoich użytkowników do tego, żeby inwestować w kampanie Facebook Ads, dzięki którym można zwiększyć popularność profilu, pozyskać większą liczbę obserwujących lub zwiększoną liczbę wiadomości. Możesz również stworzyć kampanie leadową, która dostarczy gotowych kontaktów do osób zainteresowanych ofertą usługi, dzięki której chcesz zwiększyć sprzedaż.
9. Regularnie sprawdzaj statystyki. Dzięki nim jesteś w stanie na bieżąco zweryfikować, jakie treści podobają się twoim odbiorcom. W social mediach, podobnie jak w zarządzaniu firmą – wszystko powinno się opierać na odpowiednich wskaźnikach.
10. Pamiętaj o przepisach związanych z prawem medycznym. Od kilku miesięcy obowiązuje zakaz reklamowania wyrobów medycznych. Skupiaj się na promowaniu technologii – nie sprzętu (to jest zakazane). Cały czas masz wiele możliwości tworzenia wartościowych treści.
11. Od czasu do czasu weryfikuj informacje odnośnie zmian w algorytmach. Znajdziesz na ten temat wiele informacji w internecie. Serwisy społecznościowe co jakiś czas wprowadzają zmiany, na jakie treści lepiej reagują algorytmy, tym samym podpowiadając, co publikować oraz w jakiej formie, żeby zwiększyć zasięg profilów/wpisów. Stawia się na budowanie zaangażowania, a także motywowanie odbiorców do interakcji. Pamiętaj, żeby regularnie odpisywać na komentarze, wtedy algorytmy Facebooka i Instagrama uznają twój wpis za atrakcyjny, pokazując go większemu gronu odbiorców.

Reklama
Reklama
Poznaj nasze serwisy