Ocena warstwy mazistej po opracowaniu kanałów korzeniowych narzędziami rotacyjnymi PathFile – badanie in vitro
Title: Evaluation of smear layer after preparation with PathFile rotary instruments – an in vitro study
Słowa kluczowe: PathFile, stalowe narzędzia ręczne, opracowanie kanałów korzeniowych, warstwa mazista, SEM
Keywords: rotary PathFile system, convenctional hand instruments, producing smear layer
Streszczenie: Celem pracy było porównanie systemu rotacyjnego PathFile i narzędzi ręcznych w aspekcie wytwarzania warstwy mazistej podczas pracy w kanale korzeniowym. Do badania użyto 20 korzeni zębów trzonowych, które po wstępnym opracowaniu zostały losowo przydzielone do dwóch grup. Grupę I opracowano stalowymi narzędziami ręcznymi, natomiast grupę drugą opracowano rotacyjnymi narzędziami niklowo-tytanowymi PathFile. Po każdym wprowadzonym do kanału narzędziu płukano go przez 30 sekund 1 ml 5-proc. podchlorynu sodu, końcowe płukanie zostało przeprowadzone z użyciem soli fizjologicznej. Zęby zostały zabezpieczone materiałem szkłojonomerowym, następnie odcięto korony na wysokości połączenia szkliwno-cementowego, a za pomocą wiertła tarczowego wykonano nacięcia wzdłuż długiej osi zęba i rozłamano korzenie na dwie części. Próbki poddano obserwacji w mikroskopie skaningowym. W przeprowadzonym eksperymencie narzędzia PathFile pozostawiły ściany kanałów pokryte grubszą warstwą mazistą w ich częściach wierzchołkowych.
Summary: The aim of the study was to compare rotary PathFile system and convenctional hand instruments in aspect of producing smear layer during root canal preparation. The study used 20 human’s molar’s roots, which after preliminary preparation were randomly divided into two groups. Group I was prepareted with steel hand files, group II was instrumented using rotaty nickel – titanium PathFile instruments. During prepartion canals were irrigated with 1 ml 5% sodium hypochlorite. Final irrigation was with saline. The crowns of the [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!