Niesłyszący i niewidzący pacjent w gabinecie stomatologicznym
Kontakt z osobą niesłyszącą i niewidzącą jest trudny, gdyż w każdym z tych przypadków wyeliminowany zostaje jeden z istotnych sposobów komunikacji. Dlatego też kontakt z takimi pacjentami wymaga większego zaangażowania. Łatwiej się do tego przygotować wtedy, gdy wiemy, co jest dla nich istotne, na co zwracają uwagę i na co mogą być uwrażliwieni.
Kontakt z osobą niewidzącą i niesłyszącą wymaga od nas nie tylko odmiennego zachowania, ale też używania specyficznego języka, czyli słów, które są dla niej jasne i precyzyjne.
Każdy człowiek ma swoje preferencje w przyswajaniu i porządkowaniu informacji, a w konsekwencji także w sposobie komunikacji z innymi. Te preferencje wynikają z funkcjonowania naszych oczu, uszu oraz całego ciała. Jeśli jeden ze zmysłów niedomaga, inne wyostrzają się, i taka osoba ma specyficzny dla siebie rodzaj postrzegania i wyrażania świata. Badania wykazują, że ludzie potrafią komunikować się za pomocą 4000 słów. Jednak słowa, które wybierają, nie są przypadkowe, zależą bowiem od preferowanego przez nich zmysłu, czyli systemu reprezentacji. To tak jakby każdy z nas miał dostęp do całego słownika, ale wybierał z niego tylko poszczególne słowa, zwroty i określenia, których używa częściej. Z myślą o niesłyszących i niewidzących pacjentach warto poznać listę słów, wyrażeń i zwrotów charakterystycznych dla określonego systemu reprezentacji, do którego należą. Systemy reprezentacji to sposoby odbierania, przetwarzania i magazynowania informacji w myśli za pomocą zmysłów:wzroku, słuchu, węchu, smaku, zapachu.
Wyróżniamy następujące typy ludzi:
[...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!