Niesłyszący i niewidzący pacjent w gabinecie stomatologicznym
Kontakt z osobą niesłyszącą i niewidzącą jest trudny, gdyż w każdym z tych przypadków wyeliminowany zostaje jeden z istotnych sposobów komunikacji. Dlatego też kontakt z takimi pacjentami wymaga większego zaangażowania. Łatwiej się do tego przygotować wtedy, gdy wiemy, co jest dla nich istotne, na co zwracają uwagę i na co mogą być uwrażliwieni.
Kontakt z osobą niewidzącą i niesłyszącą wymaga od nas nie tylko odmiennego zachowania, ale też używania specyficznego języka, czyli słów, które są dla niej jasne i precyzyjne.
Każdy człowiek ma swoje preferencje w przyswajaniu i porządkowaniu informacji, a w konsekwencji także w sposobie komunikacji z innymi. Te preferencje wynikają z funkcjonowania naszych oczu, uszu oraz całego ciała. Jeśli jeden ze zmysłów niedomaga, inne wyostrzają się, i taka osoba ma specyficzny dla siebie rodzaj postrzegania i wyrażania świata. Badania wykazują, że ludzie potrafią komunikować się za pomocą 4000 słów. Jednak słowa, które wybierają, nie są przypadkowe, zależą bowiem od preferowanego przez nich zmysłu, czyli systemu reprezentacji. To tak jakby każdy z nas miał dostęp do całego słownika, ale wybierał z niego tylko poszczególne słowa, zwroty i określenia, których używa częściej. Z myślą o niesłyszących i niewidzących pacjentach warto poznać listę słów, wyrażeń i zwrotów charakterystycznych dla określonego systemu reprezentacji, do którego należą. Systemy reprezentacji to sposoby odbierania, przetwarzania i magazynowania informacji w myśli za pomocą zmysłów:wzroku, słuchu, węchu, smaku, zapachu.
Wyróżniamy następujące typy ludzi:
- wzrokowcy, u których widoczna jest przewaga wzrokowego systemu reprezentacji,
- słuch...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...