Pacjent niesłyszący i niewidzący w gabinecie stomatologicznym
Reklama

Wyszukaj w serwisie

Niesłyszący i niewidzący pacjent w gabinecie stomatologicznym

Kontakt z osobą niesłyszącą i niewidzącą jest trudny, gdyż w każdym z tych przypadków wyeliminowany zostaje jeden z istotnych sposobów komunikacji. Dlatego też kontakt z takimi pacjentami wymaga większego zaangażowania. Łatwiej się do tego przygotować wtedy, gdy wiemy, co jest dla nich istotne, na co zwracają uwagę i na co mogą być uwrażliwieni.

Kontakt z osobą niewidzącą i niesłyszącą wymaga od nas nie tylko odmiennego zachowania, ale też używania specyficznego języka, czyli słów, które są dla niej jasne i precyzyjne.

Każdy człowiek ma swoje preferencje w przyswajaniu i porządkowaniu informacji, a w konsekwencji także w sposobie komunikacji z innymi. Te preferencje wynikają z funkcjonowania naszych oczu, uszu oraz całego ciała. Jeśli jeden ze zmysłów niedomaga, inne wyostrzają się, i taka osoba ma specyficzny dla siebie rodzaj postrzegania i wyrażania świata. Badania wykazują, że ludzie potrafią komunikować się za pomocą 4000 słów. Jednak słowa, które wybierają, nie są przypadkowe, zależą bowiem od preferowanego przez nich zmysłu, czyli systemu reprezentacji. To tak jakby każdy z nas miał dostęp do całego słownika, ale wybierał z niego tylko poszczególne słowa, zwroty i określenia, których używa częściej. Z myślą o niesłyszących i niewidzących pacjentach warto poznać listę słów, wyrażeń i zwrotów charakterystycznych dla określonego systemu reprezentacji, do którego należą. Systemy reprezentacji to sposoby odbierania, przetwarzania i magazynowania informacji w myśli za pomocą zmysłów:wzroku, słuchu, węchu, smaku, zapachu.

Wyróżniamy następujące typy ludzi:

  • wzrokowcy, u których widoczna jest przewaga wzrokowego systemu reprezentacji,
  • słuch...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
  • zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
  • będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
  • możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
  • masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
zarejestruj się

Logowanie

Reklama

Ortodoncja w praktyce

Reklama

Zespół Stomatologiczny

Reklama
Reklama
Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.