Prof. dr hab. n. med. Piotr Fudalej: Badania kliniczne podstawą rozwoju ortodoncji
Rozwój polskiej stomatologii w ostatnich trzydziestu latach był bardzo dynamiczny, jest to widoczne szczególnie w ortodoncji. Na temat kształcenia specjalistycznego, trudności, z jakimi musi mierzyć się lekarz ortodonta, oraz pracy naukowej wypowiada się kierownik Zakładu Ortodoncji Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego prof. dr hab. n. med. Piotr Fudalej.
Panie Profesorze, jest Pan specjalistą z zakresu ortodoncji. Jakie przesłanki skłoniły Pana do wyboru tej trudnej drogi zawodowej? Jakie obszary tej specjalności ceni Pan najwyżej?
Wybór drogi zawodowej – och, to było już tak wiele lat temu, że nie pamiętam dokładnie, ale zapewne, jak to zwykle bywa w takich sytuacjach, było w tym trochę przypadku, trochę zrządzenia losu i trochę przekory. Ja „nie lubię nie wiedzieć”, a ortodoncja była wtedy tą dyscypliną na studiach, która była chyba najsłabiej nauczana. W tym sensie, że studenci, którzy kończyli stomatologię ze specjalizacją z ortodoncji, zapewne nie wiedzieli nic albo prawie nic. Ja byłem jednym z nich i czułem, że muszę wzbogacić swoją wiedzę. Okazało się, że wybrałem dosyć dobrze, ponieważ ortodoncja przez ostatnie trzydzieści lat rozwinęła się i nadal rozwija się bardzo szybko. Coraz więcej ludzi chce się leczyć ortodontycznie, ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...