Podścielenie pośrednie jako przywrócenie wydolności czynnościowej ruchomym uzupełnieniom protetycznym
TITLE: Indirect relining as the reinstatement of functional ability to removable prosthetic restorations
STRESZCZENIE: Celem rehabilitacji protetycznej tradycyjnymi protezami płytowymi uzupełniającymi rozległe lub całkowite braki zębowe oraz utracone tkanki jamy ustnej jest możliwie jak najwierniejsze odtworzenie funkcji układu stomatognatycznego, z uwzględnieniem aspektu psychologicznego pacjenta wynikającego z zapewnienia odpowiedniej estetyki i poczucia maksymalnego komfortu. Jednak w praktyce klinicznej często, mimo największej staranności w wykonawstwie uzupełnień protetycznych, mamy do czynienia z procesami zanikowymi w obrębie podłoża protetycznego, uwarunkowanymi czynnikami ogólnymi i miejscowymi. Skutkuje to powstaniem niekorzystnych warunków funkcjonowania protez, które bez należytego przylegania do tkanek podłoża tracą prawidłowe utrzymanie, powodując powtarzające się urazy mechaniczne i patologiczne zmiany na błonie śluzowej. Tak niewydolnie czynnościowo płytę protezy ruchomej można naprawić, stosując m.in. metodę podścielenia pośredniego materiałem akrylowym. Celem artykułu jest przedstawienie znaczenia klinicznego procedury podścielenia pośredniego w praktyce klinicznej na podstawie danych z piśmiennictwa, a także własnych obserwacji.
SŁOWA KLUCZOWE: podścielenie pośrednie, protezy całkowite, protezy częściowe, akryl
SUMMARY: The aim of prosthetic rehabilitation with traditional plate dentures complementing extensive or complete lack of teeth and lost oral tissues is as closely as possible to restore the functions of the stomatognathic system, taking into account the psychological aspect of a patient resulting from providing proper aesthetics and maximum comfort. Often, however, in clinical practice, despite the greatest diligence in the performance of dental restorations, we are dealing with the processes of [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!