Profesor Teresa Matthews-Brzozowska: Czas na ortodoncję
Pani Profesor, Pani zainteresowania skupiają się na problemach ortopedii szczękowo-twarzowej. Czy uważa Pani, że polscy stomatolodzy dysponują wystarczającą wiedzą w zakresie tej niezwykle trudnej, interdyscyplinarnej dziedziny?
Działania ortopedyczne dotyczą wyłącznie dzieci od momentu narodzin do zakończenia kostnego wzrostu części twarzowej czaszki, czyli do około 15.-16. roku życia. W tym okresie rozwojowym w niektórych płaszczyznach zbiegają się działania profilaktyczne dotyczące prawidłowego rozwoju narządu żucia, szczególnie w zakresie zdrowia uzębienia. Jednakże coraz więcej jest obszarów związanych bardziej z ortopedią, wpływaniem na wzrost lub hamowaniem wzrostu szczęki czy żuchwy. Procesy te, pobudzane bądź hamowane, są konieczne w leczeniu wad nabytych i wrodzonych części twarzowej czaszki, wymieniając choćby: wady dotylne, których w populacji europejskiej procentowo jest najwięcej, rozszczepy podniebienia pierwotnego i wtórnego, gdzie leczenie ortodontyczne za pomocą aparatów – płytek podniebiennych ustalających segmenty rozszczepionej szczęki – rozpoczyna się tuż po urodzeniu dziecka czy od 3. miesiąca życia w zespole Downa, gdzie terapia ortodontyczna polega na stymulacji mięśniowej i w oparciu o podniebienne płytki stymulacyjne. Sądzę, że stomatolodzy w Polsce mają w tym zakresie odpowiednią wiedzę, jednak brak im umiejętności praktycznych, te „zarezerwowane” są dla specjalistów z ortodoncji.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto się zarejestrować?
- zyskasz dostęp do artykułów otwartych publikowanych na łamach „TPS – Twój Przegląd Stomatologiczny”;
- zobaczysz część filmów zamieszczonych w dziale dentalVIDEO;
- będziesz na bieżąco z wszystkimi nowościami z branży stomatologicznej;
- możesz skorzystać z katalogu firm i porównywarki produktów,
- masz możliwość sprawdzenia kalendarium wydarzeń i relacji z imprez branżowych.
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Ortodoncja w praktyce
Leczenie nasilonego zgryzu otwartego klasy II u pacjentki w wieku dojrzewania przy użyciu klejonego ekspandera Hyrax, miniimplantów IZC i techniki MEAW
Słowa kluczowe: zgryz otwarty, klasa II, zwężona szczęka Keywords: open bite, class II, narrow maxilla Streszczenie: Niniejsze doniesienie kazuistyczne opisuje udane leczenie pacjentki ze zwężoną szczęką i nasilonym zgryzem otwartym klasy II za po...
Łączne leczenie ortodontyczne i chirurgiczne ciężkiej wady zgryzu klasy III ze zgryzem krzyżowym przednim i tylnym
W niniejszej pracy kazuistycznej przedstawiono przypadek dorosłego pacjenta z ciężką szkieletową wadą zgryzu klasy III, z ewidentnym niedorozwojem szczęki i nadmiernie rozwiniętą żuchwą, co powodowało zgryz krzyżowy przedni i tylny, a także przesu...
Dwunastoletnia obserwacja po przeprowadzeniu laserowej frenektomii w fazie wczesnego uzębienia mieszanego. Opis przypadku
Słowa kluczowe: frenektomia, diastema, laser Keywords: frenectomy, diastema, laser Streszczenie: Wędzidełko wargi górnej jest jednym z wędzidełek jamy ustnej, zlokalizowanym po wewnętrznej stronie górnej wargi w linii środkowej. Diastema pośrodkow...