Wirtualna rzeczywistość w stomatologii
Przykładem wykorzystania VR do leczenia dentofobii u pacjentów dorosłych jest praca Gujjara i wsp. W badaniu wzięli udział pacjenci zgłaszający się do stomatologa, cierpiący na dentofobię [≥15 w ankiecie MDAS (Modified Dental Anxiety Scale)], niewymagający natychmiastowej pomocy stomatologicznej.Osobom w grupie badanej z wykorzystaniem VR prezentowano przygotowane przez autorów scenariusze, uwzględniające podstawowe sytuacje w gabinecie od badania stomatologicznego, po coraz to bardziej stresujące procedury: opracowanie ubytku lub znieczulenie. Natomiast pacjentom z grupy kontrolnej przekazano informacyjną ulotkę oraz możliwość zadawania lekarzowi pytań na temat wykonywanych procedur oraz metod zwalczania lęku. W czasie eksperymentu mierzono tętno w pięciu wyznaczonych punktach pomiarowych oraz polecono uczestnikom wypełnić kwestionariusze przeznaczone do oceny stresu oraz bólu, zarówno przed badaniem, a także po zakończeniu eksperymentu. Wyniki dostarczyły dowodów, że wirtualna rzeczywistość może stanowić skuteczne narzędzie do zwalczania dentofobii w codziennej praktyce stomatologicznej (30).
Podsumowanie
Wirtualna rzeczywistość posiada praktycznie nieograniczone możliwości rozwoju, zapewniając wszechstronne wykorzystanie w celu kształcenia studentów lub młodych lekarzy, zwiększania komfortu pacjenta w trakcie leczenia czy do walki z dentofobią. Niesamowitą skuteczność osiąga u dzieci, które w trakcie leczenia z wykorzystaniem VR są nie tylko spokojniejsze i bardziej odprężone, ale również zgłaszają mniejsze dolegliwości bólowe. Podążanie za rozwojem technologicznym otwiera przed stomatologami liczne nowe możliwości samokształcenia oraz udoskonalonego świadczenia pomocy pacjentom zgłaszającym się na wizyty. Dostępne w literaturze badania w większości przemawiają za korzystaniem z wirtualnej rzeczywistości w stomatologii. Istnieje jednak wiele kwestii dotyczących VR, które wymagają dalszych badań, w [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!