Wpływ terapii fotodynamicznej (PDT) na biofilm Enterococcus faecalis w pierwotnych i wtórnych zakażeniach doświadczalnych kanału korzeniowego
W niniejszym badaniu wykorzystano model zakażenia jednogatunkowego izolatem E. faecalis. E. faecalis wykrywano często w przypadkach pierwotnych, a przede wszystkim wtórnych zakażeń kanału korzeniowego [32, 33]. Stwierdzono, że E. faecalis wykazuje wysoki stopień oporności na środki dezynfekujące i antybiotyki [32]. E. faecalis skutecznie kolonizuje kanał korzeniowy, wytwarza biofilm na jego ścianach i przenika do kanalików zębiny [34-36]. Ten model zakażenia jednogatunkowego – drobnoustrojem znanym z tego, że trudno go wyeliminować metodami chemomechanicznymi – został wykorzystany do odtworzenia struktury biofilmopodobnej w kanałach korzeniowych doświadczalnych okazów zębów [32]. Jednakże trzeba pamiętać, że zakażenia kanałów korzeniowych często są związane z obecnością wielu gatunków mikroorganizmów [27, 37]. Biofilm wielogatunkowy w różnych próbkach może różnić się zawartością poszczególnych drobnoustrojów, a to może osłabiać skuteczność dezynfekcji [27].
Materiał na posiew z kanałów korzeniowych pobierano przy użyciu sterylnych ćwieków papierowych ProTaper F2, które mają taką samą powierzchnię i doskonale pasują do opracowanego kanału korzenia zęba, dlatego też używali ich już autorzy wcześniejszych prac [24, 29, 32]. Zbierają one jedynie część bakterii ze ścian kanału korzeniowego. Ta metoda pobierania posiewów prowadzi zatem do niedoszacowania liczby CFU w kanałach korzeniowych przed leczeniem i po leczeniu i nie pozwala na obliczenie całkowitego ładunku E. faecalis w poszczególnych okazach zębów. Ujemny posiew nie jest równoznaczny ze sterylnością kanału korzeniowego. By wykryć nieliczne mikroorganizmy w kanałach korzeniowych, używa się niekiedy metod molekularnych, jak PCR [37, 38]. Jednak w obecnej pracy istotne było odróżnienie pomiędzy żywymi (dającymi się hodować) i obumarłymi (nie namnażającymi się [...]

którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!